• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر خشونت خانوادگی بر رفتارهای خود آسیب رسان با میانجیگری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در نوجوانان دختر
تعداد صفحات 21
نویسنده مریم آخته - مجتبی امیری مجد - محمد قمری - جعفر پویامنش
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 354-334
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  دختران نوجوان  خشونت خانگی  رفتارهای پرخطر دختران  تنظیم هیجانی  رفتارهای پرخطر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  مواجهه با خشونت  رفتار‌های خودآسیبی  نوجوانان دبیرستانی  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  نظم‌جویی شناختی هيجان  فومن (شهرستان)  خودآسیب‌رسانی  راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان  راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانی، زمان خطر و فرصت است و از جمله مواردی که در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رفتارهای خود آسیب رسان است؛ لیکن پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر خشونت خانوادگی بر رفتارهای خود آسیب رسان با میانجیگری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد.
روش: این پژوهش با روش توصیفی همبستگی انجام شد و جامعه آماری شامل همه دختران متوسطه شهر فومن بود که تعداد 393 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه آسیب به خود سانسون (1998)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و پرسشنامه مواجهه کودک با خشونت خانگی ادلسون و همکاران (2008) پاسخ دادند. داده های پژوهش حاضر با روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد مواجهه با خشونت خانگی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان بر بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر تاثیر دارد (01/0 p < ) همچنین راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان می تواند در رابطه مواجهه با خشونت و آسیب عمدی به خود نقش میانجی ایفا کند (05/0 p < ).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان نمود از جمله عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای خود آسیب رسان نوجوانان دختر قرار گرفتن در معرض خشونت و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان است.

کد مقاله 40112
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397