عنوان | تأثیر خشونت خانوادگی بر رفتارهای خود آسیب رسان با میانجیگری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در نوجوانان دختر |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 354-334 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خشونت دختران نوجوان خشونت خانگی رفتارهای پرخطر دختران تنظیم هیجانی رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر دبیرستانی مواجهه با خشونت رفتارهای خودآسیبی نوجوانان دبیرستانی سبکهای شناختی تنظیم هیجان نظمجویی شناختی هيجان فومن (شهرستان) خودآسیبرسانی راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان راهبردهای منفی شناختی تنظیم هیجان |
چکیده |
زمینه و هدف: نوجوانی، زمان خطر و فرصت است و از جمله مواردی که در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رفتارهای خود آسیب رسان است؛ لیکن پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر خشونت خانوادگی بر رفتارهای خود آسیب رسان با میانجیگری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد. روش: این پژوهش با روش توصیفی همبستگی انجام شد و جامعه آماری شامل همه دختران متوسطه شهر فومن بود که تعداد 393 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه آسیب به خود سانسون (1998)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و پرسشنامه مواجهه کودک با خشونت خانگی ادلسون و همکاران (2008) پاسخ دادند. داده های پژوهش حاضر با روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد مواجهه با خشونت خانگی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان بر بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر تاثیر دارد (01/0 p < ) همچنین راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان می تواند در رابطه مواجهه با خشونت و آسیب عمدی به خود نقش میانجی ایفا کند (05/0 p < ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان نمود از جمله عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای خود آسیب رسان نوجوانان دختر قرار گرفتن در معرض خشونت و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان است. |
کد مقاله | 40112 |
تعداد بازدید | 206 |
|