• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر کاهش خشونت روانی و کلامی در زنان قربانی خشونت خانگی شهر کرج
تعداد صفحات 19
نویسنده هلاله دلسوز خاکی - موسی کافی ماسوله - شهلا معظمی - جواد طهماسبی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 333-315
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  مهارت ارتباطی  آموزش مهارت‌های ارتباطی  زنان مضروب خشونت روانی  کرج (شهرستان)  خشونت کلامی  زنان خشونت دیده  خشونت روان‌شناختی  قربانیان زن  
چکیده زمینه و هدف: امروزه یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی شایع در خانواده‌ها خشونت خانگی است که مقابله با آن از ضرورت‌های تمامی جوامع می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر کاهش خشونت‌ روانی و کلامی در زنان قربانی شهر کرج انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع علّی- مقایسه‌ای و مداخله‌ای با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 30 زن قربانی خشونت خانگی شهر کرج بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی 15 نفره و گروه گواه 15 نفره قرار گرفتند و به پرسشنامه خشونت خانگی CTS_2 پاسخ دادند. گروه آزمایش هر هفته یک جلسه و به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش قرار گرفتند و در گروه گواه هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. برای تجزیه تحلیل داده‌های آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی بر کاهش خشونت‌ روانی و کلامی مؤثر و به ترتیب با شدت اثر 64 درصد و 52 درصد، از نظر آماری در سطح 05/0 معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش مهارت‌های ارتباطی در کاهش خشونت‌ روانی و کلامی مؤثر شناخته شد. بنابراین آموزش آن به قربانیان خشونت خانگی پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 40111
تعداد بازدید 208

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397