عنوان | پدیدارشناسی مصرف فرهنگی زنان بالای 15 سال شهر ایلام |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 18 شماره 2 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 192-153 |
کلید واژه | اوقات فراغت زنان ایلام اوقات فراغت مصرف فرهنگی پدیدارشناسی دیدگاه زنان مصرف کالاهای فرهنگی زنان ایلام گذران اوقات فراغت کالاهای فرهنگی مصرف فراغت مصرف نمادین مصرف اقتضایی مصرف هویتی مصرف کاربردی |
چکیده |
هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت مصرف فرهنگی زنان شهر ایلام در سال 1397 است. روش بررسی این مطالعه بر اساس رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه هاى نیمه ساختارمند با 18 زن 15 سال به بالا بر مبنای نمونه گیری هدفمند ساکن در شهر ایلام صورت گرفت که در طى آن زنان تجربیات خود را در این خصوص بیان نموده اند. داده هاى به دست آمده از این مصاحبه ها با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 3 سنخ از یافته ها استخراج شد که می توانند دیدگاه زنان از پدیده مصرف فرهنگی را به تصویر کشند. این سنخ ها عبارتند از: مصرف فرهنگی نمادین و هویتی، مصرف فرهنگی فراغتی و مصرف فرهنگی اقتضایی-کاربردی. نتیجه: یافته هاى این مطالعه توانست تصویرى روشن از دیدگاه زنان که همگى به نوعى پدیده مصرف فرهنگی را تجربه نموده اند ارائه دهد. تجربیات زنان از این پدیده نشان داد که آنها مصرف فرهنگی را امری نمادین برای ابراز هویت خود در مقابل دیگران می دانند. زنان برای گذران اوقات فراغت، مصرفی منفعل دارند و مصرف کالاهای فرهنگی زنان در شهر ایلام بر مبنای اقتضایی از شرایط زندگی می باشد. این نتایج مفاهیم مهمی را در عرصه مصرف فرهنگی ارائه داده اند که می توان با استفاده از آنها برنامه هایی آموزشی برای جهت دهی درست مصرف فرهنگی زنان تدوین نمود. |
کد مقاله | 40089 |
تعداد بازدید | 205 |
|