• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پدیدارشناسی مصرف فرهنگی زنان بالای 15 سال شهر ایلام
تعداد صفحات 40
نویسنده سمیرا نصیری - یارمحمد قاسمی - علی فیض اللهی
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 18 شماره 2 پیاپی 63
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 192-153
کلید واژه اوقات فراغت زنان  ایلام  اوقات فراغت  مصرف فرهنگی  پدیدارشناسی  دیدگاه زنان  مصرف کالاهای فرهنگی  زنان ایلام  گذران اوقات فراغت  کالاهای فرهنگی  مصرف فراغت  مصرف نمادین  مصرف اقتضایی  مصرف هویتی  مصرف کاربردی  
چکیده هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت مصرف‏ فرهنگی زنان شهر ایلام در سال 1397 است. روش بررسی این مطالعه بر اساس رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه‏ هاى نیمه‏ ساختارمند با 18 زن 15 سال به بالا بر مبنای نمونه‏ گیری هدفمند ساکن در شهر ایلام صورت گرفت که در طى آن زنان تجربیات خود را در این خصوص بیان نموده‏ اند. داده‏ هاى به دست آمده از این مصاحبه‏ ها با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‏ ها: 3 سنخ از یافته‏ ها استخراج شد که می‏ توانند دیدگاه زنان از پدیده مصرف‏ فرهنگی را به تصویر کشند. این سنخ‏ ها عبارتند از: مصرف‏ فرهنگی نمادین و هویتی، مصرف‏ فرهنگی فراغتی و مصرف‏ فرهنگی اقتضایی-کاربردی.
نتیجه: یافته‏ هاى این مطالعه توانست تصویرى روشن از دیدگاه زنان که همگى به نوعى پدیده مصرف‏ فرهنگی را تجربه نموده‏ اند ارائه دهد. تجربیات زنان از این پدیده نشان داد که آن‏ها مصرف‏ فرهنگی را امری نمادین برای ابراز هویت خود در مقابل دیگران می‏ دانند. زنان برای گذران اوقات فراغت، مصرفی منفعل دارند و مصرف‏ کالاهای ‏فرهنگی زنان در شهر ایلام بر مبنای اقتضایی از شرایط زندگی می‏ باشد. این نتایج مفاهیم مهمی را در عرصه مصرف‏ فرهنگی ارائه داده‏ اند که می‏ توان با استفاده از آن‏ها برنامه‏ هایی آموزشی برای جهت‏ دهی درست مصرف‏ فرهنگی زنان تدوین نمود.

کد مقاله 40089
تعداد بازدید 205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397