عنوان | رابطه سبکهای تفکر با رضایت زناشویی در معلمان زن و مرد شهر تبریز |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 18 شماره 2 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 110-81 |
کلید واژه | رضایت زناشویی زنان تبریز معلمان زن معلمان مرد رضایتمندی زناشویی زنان تبریز سبکهای تفکر معلمان متأهل رضایت زناشویی مردان مردان تبریز معلمان زن متأهل |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تفکر با رضایت زناشویی در معلمین زن و مرد شهر تبریز بود. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه زنان و مردان معلم متاهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان تبریز در سال 1398 بود که 375 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای نسبی انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ واگنر (1991) و رضایت زناشویی انریچ (1989) بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که سبک تفکر در بسیاری از مولفهها با رضایت زناشویی رابطه دارد. در گروه مردان بین رضایت زناشویی و مولفههای الیگارشی، جزیینگر، دروننگر و مولفه محافظهکار از مولفههای سبک تفکر رابطه معناداری به صورت مثبت و مستقیم وجود داشت و در گروه زنان بین رضایت زناشویی و مولفههای الیگارشی و مولفه محافظهکار رابطه معناداری به صورت مثبت و مستقیم وجود داشت، همچنین در گروه زنان بین مولفه جزئینگر با رضایت زناشویی رابطه منفی و معکوس وجود داشت. با توجه به رابطه معنادار بین سبک تفکر و رضایت زناشویی توجه به سبک تفکر زوجین در کار با خانواده امری حیاتی است. همچنین با توجه به تفاوت زنان و مردان در ارتباط بین سبک تفکر و رضایت زناشویی، توجه به عامل جنسیت نیز ضروری به نظر میرسد. |
کد مقاله | 40087 |
تعداد بازدید | 195 |
|