عنوان | شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 11 شماره 3 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 278-259 |
کلید واژه | زنان دانشجو مد خرم آباد (شهرستان) گرایش زنان نظریه زمینهای گرایش به مد علل مدگرایی پیامدهای مدگرایی |
چکیده |
یکی از پدیده هایی که امروزه به صورت امری فراگیر درآمده و درگیری ذهنی بالایی برای زنان و جوانان ایجاد کرده، مدگرایی است. بدین جهت، هدف از انجام این پژوهش شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش از نظر روش اجرا، کیفی، از بعد هدف، بنیادی و روش مورد استفاده، نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری تحقیق تعداد 30622 نفر از دانشجویان خانم دارای سن 30-18 سال ساکن شهرهای خرمآباد میباشد. که با استفاده از روش نمونهگیری نظری، در این پژوهش پاسخهای دریافتی پس از مصاحبه تعداد نمونه با 24 نفر به اشباع رسید. در تئوری داده بنیاد از رهیافت نظاممند که با اثر استراوس و کوربین شناخته می شود، در واقع کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردیده است. برای دستیابی به روایی و پایایی این پژوهش، توافق بین دو کدگذار (دانشجو و استاد راهنما) وجود داشته و نیز نتایج این تحقیق را به افراد با شرایط مشابه؛ یعنی دانشجویان خانم جوان دیگر نیز تعمیم داد. نتایج مقاله نشان داد که رفتارهای رقابتی، عوامل اجتماعی، تأیید و تحسین دیگران، تعلق و تأثیرات گروهها، مدگرایی برای لذت بردن، خصوصیات روانشناختی، درگیری ذهنی با مد، کمبودها، عوامل موقعیتی، نمایش قدرت، فرهنگ و سبک زندگی، ایدهآلگرایی، برندگرایی و عوامل بازاریابی و شبکههای اجتماعی بر مدگرایی مؤثر بوده که این عوامل در 5 دسته شرایط محوری، علی، زمینهای، مداخلهگر و راهبردی و همچنین پیامدهای مدگرایی دسته بندی و در نهایت مدل علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد ارائه گردید. |
کد مقاله | 40061 |
تعداد بازدید | 137 |
|