عنوان | ارزیابی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توانمندسازی زنان (مطالعه موردی؛ شهر باغملک) |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 11 شماره 3 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 222-193 |
کلید واژه | توانمندسازی زنان توانمندسازی اقتصادی شبکههای اجتماعی فضای مجازی شبکههای اجتماعی مجازی توانمندسازی اجتماعی شبکههای مجازی توانمندسازی فرهنگی باغملک (شهرستان) توانمندسازی اطلاعاتی |
چکیده |
امروزه شبکههای اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه، بهویژه زنان و مکان تبادل آرا و افکار آنان جهت تأمین نیازهای مناسب با زندگی اجتماعی زنان و توانمندسازی آنان تبدیلشده است. درواقع، افزایش اطلاعات مجازی کاربران زن و آگاهی آنها از نقش اطلاعات در توانمندسازی و نقشآفرینی بالاتر، آنها را به مشارکت بیشتر در دنیای مجازی واداشته است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توانمندسازی زنان شهر باغملک تدوین شده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی - نظری و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است. دادههای نظری پژوهش به روش کتابخانهای از طریق کتب موجود و مقالات جمعآوری شد. همچنین اطلاعات میدانی با استفاده از پرسشنامه، گردآوری و بهوسیله نرمافزار SPSS.22 تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر این است که مدل مفروض تدوین شده توسط دادههای پژوهش حمایت میشوند، بهعبارتدیگر برازش دادهها به مدل برقرار و همگی شاخصها دلالت بر مطلوبیت مدل معادله ساختاری دارند. همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده تأثیر مستقیم و بالای متغیر شبکههای اجتماعی مجازی بر توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و اطلاعاتی زنان است. برآوردهای مربوط به آزمون فریدمن بیانگر این است که در حوزهی توانمندسازی اقتصادی، متغیر ارتقاء روحیه کارآفرینی؛ در حوزهی توانمندسازی اجتماعی– فرهنگی، متغیر بهبود نظرات و ایدهها و در حوزهی توانمندسازی اطلاعاتی، متغیر اخبار و حوادث در رتبه اول قرار دارند. |
کد مقاله | 40058 |
تعداد بازدید | 129 |
|