عنوان | رابطه بین مهارتهای شناختی و فراشناختی با تعارض کار و خانواده در پرستاران |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مديريت پرستاري - سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران شماره 3 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 7-1 |
کلید واژه | تعارض کار خانواده پرستاران شیراز تعارض نقش تعارض نقش شغلی خانوادگی مهارتهای فراشناختی مهارتهای شناختی |
چکیده |
مقدمه: تعارض بین دو نقش کار و خانواده در پرستاران امری است که باعث کاهش راندمان کارایی آنها میشود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مهارتهای شناختی و فراشناختی پرستاران با تعارض کار و خانواده آنها میباشد. روش کار: این پژوهش به روش توصیفی همبستگی با ماهیت کاربردی در سال 1398 انجام شده است. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستانهای علوم پزشکی شیراز میباشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 345 پرستار محاسبه شده است. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گرداوری داده ها برای سنجش متغیرهای مهارت های شناختی و فراشناختی و تعارض کار و خانواده در این پژوهش، پرسشنامه (محقق ساخته) به تعدادکل 23 سؤال میباشد که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89 و روایی آن با استفاده نظر خبرگان بدست آمده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت 5 گزینه ای از طیف کاملا موافقم تا کاملا مخالفم استفاده شده است. برای تست نرمال بوده دادهها، از آزمون کولموگراف–اسمیرنوف استفاده شده است که با توجه به غیرنرمال بودن دادهها برای تعیین همبستگی از آزمون اسپیرمن استفاده شده است. آنالیزهای آماری نیز با استفاده از نرمافزار spss انجام شده است. یافته: میانگین مهارتهای شناختی 38/4 با انحراف معیار 08/1، میانگین مهارتهای فراشناختی 46/4 با انحراف معیار 13/1 و میانگین تعارض کار و خانواده 71/4 با انحراف معیار 02/1 میباشد. ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارتهای شناختی و فراشناختی با تعارض کار و خانواده به ترتیب 68/0- و 51/0 - محاسبه شده است. نتیجهگیری: بهبود مهارتهای شناختی و فراشناختی باعث افزایش تواناییهای ذهنی و یادگیری پرستاران و چگونگی استفادهی بهینه از منابع برای رسیدن به اهداف سازمانی میشود. نتایج نشان داد که با تقویت و افزایش این مهارتها میزان تعارض بین دو نقش کار و خانواده در پرستاران کاهش مییابد. |
کد مقاله | 40032 |
تعداد بازدید | 146 |
|