• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی موانع مشارکت افراد تراجنسیتی در ورزش (رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد)
تعداد صفحات 20
نویسنده محمدصادق افروزه
مشخصات نشریه  مدیریت و توسعه ورزش - دانشگاه گیلان سال 9 شماره 4 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 56-37
زبان فارسی
کلید واژه موانع مشارکت  ورزش  اختلالات جنسی  هویت جنسی  اختلال هویت جنسی  مشارکت ورزشی  نظریه زمینه‌ای  تراجنسیتی  
چکیده هدف: هر جامعه علاوه بر دو نوع جنس مرد و زن شامل بخش ­های دیگری است که دچار اختلالات جنسی هستند که بر مشارکت آنان در ورزش موثر می ­باشد، بنابراین هدف این تحقیق شناسایی موانع مشارکت افراد تراجنسیتی در ورزش است.
روش‌شناسی: این تحقیق به روش کیفی و به شیوه گلیسر استفاده شد که شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مصاحبه­ های نیمه ساختار یافته­ با (13 = n نفر) از افراد با مشکلات جنسیتی و افراد آگاه در این حوزه بود که داده­ ها با روش استقرای منطقی در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بخش دوم مطالعه نیز شامل اولویت ­بندی نتایج به روش ISM بود که توسط نخبگان صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج کدگذاری نشان داد که نه مولفه و 19 مقوله حاصل مصاحبه­ ها بود که شامل شرم بدنی، هراس پوشش در قالب مولفه خود پنداره بدنی، مقوله­ های پذیرش اجتماعی، داغ ننگ و طرد اجتماعی در قالب مولفه هراس اجتماعی، دغدغه آینده و مشکلات مالی در قالب مولفه امنیت اقتصاد، مشاوره و زیرساخت در قالب توسعه فنی، رواج خشونت و تبعیض در قالب بی­ عدالتی، مقولات توهم، آگاهی و بی تجربگی در قالب پیش فرض­ های ذهنی، مقولات انحراف و جداسازی در قالب مولفه سبک های رفتاری مربیان، اعتماد به نفس، فرار اجتماعی و انگیزه در قالب مولفه حقارت اجتماعی و رسانه و قوانین در قالب مولفه ابزارهای اجتماعی بود. در نهایت نیز در کدگذاری گزینشی چهار بخش شامل خود، ورزش، اقتصاد و جامعه دربرگیرنده موانع مشارکت تراجنسیتی ها شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به شناسایی مولفه ­های متنوع به عنوان موانع مشارکت در چهار بخش خود، ورزش، ساختار و جامعه بنظر می ­رسد اولویت در اصلاحات رفتاری و فرهنگی از بخش اجتماع باشد که پیشنهاد می­ گردد بخش­ های آموزش جامعه مانند رسانه ­ها، آموزش پرورش و نیز دانشگاه ­ها به این فرهنگ سازی و بهبود مشارکت کمک نمایند.

کد مقاله 40027
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397