• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کشف ابعاد الگوی والدگری چند بعدی کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون کنشی و تأثیر آن بر تعامل والد کودک: یک مطالعه ترکیبی
تعداد صفحات 16
نویسنده آرزو شاه میوه اصفهانی - احمد عابدی - سالار فرامرزی - احمد یارمحمدیان
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 256-241
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  رابطه والد فرزند  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  الگوهای والدگری  پژوهش ترکیبی  الگوی والدگری چند بعدی  
چکیده زمینه و هدف: نارسایی­ توجه/ فزون­ کنشی، اختلالی عصبی تحولی است که در خط مقدم درمان آن، آموزش والدین جایگاه ویژه­ ای دارد. اغلب والدین دارای این کودکان رفتار تلافی­ جویانه و مقابله­ ای را نشان داده و راهبردهای والدگری غیر­مؤثر را به­ کار می­ گیرند که ممکن­ است باعث افزایش علائم این اختلال شده و تعامل والد کودک را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش با هدف کشف و تدوین ابعاد الگوی والدگری چندبعدی و اثربخشی آن بر تعامل والد کودک انجام شد.
روش: با توجه به موضوع این پژوهش از طرح ترکیبی مدل اکتشافی استفاده شد. بدین صورت که ابتدا در مرحله کیفی با روش تحلیل محتوا و بررسی مقالات و کتب، مشکلات کودکان با اختلال نارسایی ­توجه/فزون­ کنشی و خانواده­ های آنها، شناسایی و کدگزاری شد و سپس الگوها و برنامه ­های آموزشی درمانی درباره آموزش و درمان این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد، از یافته ­های کیفی جهت تدوین الگوی والدگری استفاده شد. در مرحله کمّی این الگو، به 10 مادر دارای فرزند با اختلال نارسایی­ توجه/فزون­ کنشی، طی 16 جلسه دو ساعته و به مدت دو ماه، آموزش داده شد و تعامل والد کودک آنها با مادران گروه گواه، مقایسه شد. روش نمونه ­گیری در مرحله کیفی و کمّی به صورت هدفمند و روش جایدهی افراد نمونه در گروه­ های آزمایش (10 نفر) و گواه (10نفر)، تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش مقیاس تعامل والد کودک پیانتا (1992) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم افزار SPSS20 و تحلیل واریانس با سنجش مکرر استفاده شد.
یافته­ ها: در تحلیل محتوا 11 مضمون اصلی و50 مضمون فرعی در زمینه مشکلات این کودکان شناسایی و با توجه به آنها، جلسات مداخله تدوین شد. نتایج مرحله کمّی نشان­ داد که در نمره کل و تمامی خرده ­مقیاس­ ها (تعارض، روابط مثبت، و وابستگی) تفاوت میانگین­ ها در سه مرحله پیش­ آزمون، پس­ آزمون، و پیگیری معنا­دار بود (0/05 > P)؛ بدین معنی که آموزش الگوی والدگری چند بعدی، می­ تواند تعامل والد کودک را بهبود بخشد.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان­ داد آموزش الگوی والدگری چندبعدی (بر اساس مشکلات این کودکان) به دلیل اینکه تناسب بیشتری با سبب­ شناسی و نشانه­ های اختلال دارد و ترکیبی از روش ­هایی است که اثربخشی آنها در مطالعات مختلف تأیید شده، بنابراین می ­تواند بر بهبود روابط والد کوک مؤثر باشد.

کد مقاله 40014
تعداد بازدید 218

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397