• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان وضعیت تحول ارتباط ‌اجتماعی در کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک‌های استان قم بر اساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در سال 1395
تعداد صفحات 13
نویسنده مهدی قلیچی - حمزه گنجی - مالک میرهاشمی - سیامک طهماسبی گرمتانی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 228-216
کلید واژه روابط اجتماعی  قم (شهرستان)  مهدکودک  متغیرهای جمعیت‌شناختی  وضعیت جمعیتی خانوار  وضعیت جمعیت‌شناختی  کودکان مهد کودک  
چکیده زمینه و هدف: انسان، موجودی اجتماعی است و جنبه اجتماعی تحول کودک، پایه و اساس زندگی انسانی را تشکیل می‌دهد. زندگی اجتماعی مستلزم برخورداری از آمادگی روانی، دارا بودن مهارت‌های اجتماعی و اعتماد به‌ خود، و توانایی سازش‌یافتگی اجتماعی است. هدف از این پژوهش، تعیین سطح تحول روابط ‌اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک‌های استان قم بر اساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده­ های آنها بود.
روش: برای انجام این پژوهش تحلیلی مقطعی، 300 کودک چهار تا شش ‌سال (150 پسر، 150 دختر) از ده مهد کودک­ استان قم، در سال 1395 به روش خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. وضعیت تحول روابط ‌اجتماعی این کودکان بر اساس زیرمقیاس ارتباط‌ اجتماعی مربوط به آزمون سنجش تحول شناخت، ارتباط ‌اجتماعی و حرکت نیوشا در کودکان فارسی‌زبان (جعفری و همکاران، 1388) و آزمون محقق‌ساخته دموگرافیک، ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها، از روش­ های آمار توصیفی، آزمون کروسکال- والیس، و یومان- ویتنی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روند تحول روابط ‌اجتماعی در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفت می‌کند و متغیرهای جمعیت‌شناختی شامل تحصیلات پدران ( 714/0 p < )، تحصیلات مادران ( 574/0 p < )، درآمد پدران ( 796/0 p < )، درآمد مادران ( 479/0 p < )، وضعیت مسکن خانواده ( 330/0 p < )، سابقه جدایی یا از دست‌دادن والدین و یا عزیزان ( 433/0 p < )، سابقه مشکلات روان‌پزشکی برادر و خواهر ( 758/0 p < )، راست‌دست و یا چپ‌دست بودن ( 351/0 p < )، و یک‌زبانه یا دوزبانه بودن ( 907/0 p < )، در تحول روابط ‌اجتماعی کودکان، تأثیری نداشته است.
نتیجه ­گیری: به‌ طور کلی نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بر اساس‌ نظریه‌های‌ تحولی مانند نظریه‌ تحول ‌اجتماعی و نظریه‌ یادگیری‌ اجتماعی، روابط ‌اجتماعی کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت می‌کند. همچنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در روابط ‌اجتماعی کودکان، تأییدی بر اهمیت نظریه‌ یادگیری ‌اجتماعی، و نشانه اثرپذیری کودکان از عوامل‌ اجتماعی ‌شدن در محیط بیرون از خانواده، است.

کد مقاله 40013
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397