عنوان | وضعیت تحول ارتباط اجتماعی در کودکان 4 تا 6 سال مهد کودکهای استان قم بر اساس وضعیت جمعیتشناختی خانوادهها در سال 1395 |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 228-216 |
کلید واژه | روابط اجتماعی قم (شهرستان) مهدکودک متغیرهای جمعیتشناختی وضعیت جمعیتی خانوار وضعیت جمعیتشناختی کودکان مهد کودک |
چکیده |
زمینه و هدف: انسان، موجودی اجتماعی است و جنبه اجتماعی تحول کودک، پایه و اساس زندگی انسانی را تشکیل میدهد. زندگی اجتماعی مستلزم برخورداری از آمادگی روانی، دارا بودن مهارتهای اجتماعی و اعتماد به خود، و توانایی سازشیافتگی اجتماعی است. هدف از این پژوهش، تعیین سطح تحول روابط اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال مهد کودکهای استان قم بر اساس وضعیت جمعیتشناختی خانواده های آنها بود. روش: برای انجام این پژوهش تحلیلی مقطعی، 300 کودک چهار تا شش سال (150 پسر، 150 دختر) از ده مهد کودک استان قم، در سال 1395 به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. وضعیت تحول روابط اجتماعی این کودکان بر اساس زیرمقیاس ارتباط اجتماعی مربوط به آزمون سنجش تحول شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا در کودکان فارسیزبان (جعفری و همکاران، 1388) و آزمون محققساخته دموگرافیک، ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی، آزمون کروسکال- والیس، و یومان- ویتنی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که روند تحول روابط اجتماعی در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفت میکند و متغیرهای جمعیتشناختی شامل تحصیلات پدران ( 714/0 p < )، تحصیلات مادران ( 574/0 p < )، درآمد پدران ( 796/0 p < )، درآمد مادران ( 479/0 p < )، وضعیت مسکن خانواده ( 330/0 p < )، سابقه جدایی یا از دستدادن والدین و یا عزیزان ( 433/0 p < )، سابقه مشکلات روانپزشکی برادر و خواهر ( 758/0 p < )، راستدست و یا چپدست بودن ( 351/0 p < )، و یکزبانه یا دوزبانه بودن ( 907/0 p < )، در تحول روابط اجتماعی کودکان، تأثیری نداشته است. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که بر اساس نظریههای تحولی مانند نظریه تحول اجتماعی و نظریه یادگیری اجتماعی، روابط اجتماعی کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت میکند. همچنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها در روابط اجتماعی کودکان، تأییدی بر اهمیت نظریه یادگیری اجتماعی، و نشانه اثرپذیری کودکان از عوامل اجتماعی شدن در محیط بیرون از خانواده، است. |
کد مقاله | 40013 |
تعداد بازدید | 227 |
|