عنوان | تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر سازش یافتگی اجتماعی در کودکان بدسرپرست |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 215-206 |
کلید واژه | تنظیم هیجانی غفلت کودکان کار بدسرپرست کاشان (شهرستان) تنظیم هیجانی کودک نظمجویی هیجانی سازش یافتگی اجتماعی سازش یافتگی آموزش تنظیم هیجان کودک بدسرپرست |
چکیده |
زمینه و هدف: غفلت از کودکان یکی از عوامل خطر برای تحول یافتگی مناسب هیجانی و اجتماعی است که تأثیر بلند مدت در تمام ابعاد تحولی در گستره عمر دارد. یکی از مداخله های تأثیرگذار برای کاهش پیامدهای غفلت، می تواند آموزش تنظیم هیجان باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظم جویی هیجان بر سازشیافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کار پسر و دختر تحت نظارت اداره بهزیستی شهر کاشان در سال 1397 بودند که از بین آنها نمونه ای شامل 20 نفر در دامنه سنی 12 تا 14 سال به شیوه در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، پروتکل آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و افراد گروه گواه هیچ نوع مداخله ای را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه توانایی و مشکلات گودمن (1997)، و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نظم جویی هیجان، تأثیر معناداری بر سازشیافتگی اجتماعی کودکان کار بدسرپرست داشت ( , F = 167/405/0 P > ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش نظم جویی هیجان بر افزایش سازش یافتگی اجتماعی می توان نتیجه گیری کرد که تنظیم هیجان مطلوب با تعدیل ارزشیابیها و واکنشهای ذهنی فرد، به بروز واکنشهای مناسب در ابعاد شناختی، انگیزشی، و رفتاری منجر میشود. |
کد مقاله | 40012 |
تعداد بازدید | 244 |
|