عنوان | روند بازنمایی سبک زندگی در سریالهای خانوادگی اجتماعی پربیننده سیمای ج.ا.ا |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
محدوده صفحات | 399-367 |
کلید واژه | بازنمایی سریالهای تلویزیونی سبک زندگی نشانهشناسی سریالهای خانوادگی صدا و سیما مفهوم سبک زندگی سریالهای ایرانی سریال پاییز صحرا سریال پدرسالار سریال مرگ تدریجی یک رؤیا سریال خط قرمز سریالهای اجتماعی سریالهای پربیننده |
چکیده |
این تحقیق برآنست با رویکرد مطالعات فرهنگی، روند «بازنماییِ» مفهوم «سبک زندگی» در سریال های خانوادگی اجتماعی پربیننده سیمای ج.ا.ا در دهه های پس از انقلاب، را مطالعه کند. به این منظور با نمونه گیری هدفمند برای هر دهه یک سریال انتخاب شد: «پاییز صحرا»، «پدرسالار»، «خط قرمز» و «مرگ تدریجی یک رؤیا». در بخش ادبیات نظری؛ نظریه های سبک زندگی بررسی شده است و نظریه بازنمایی برساخت گرا به عنوان چهارچوب نظری استفاده شده است. در بحث روش، از دو روش نشانه شناسی و تحلیل روایت بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد که روند بازنماییِ سبک زندگی در سریال های مورد مطالعه خطی و یک سویه نیست و در هر سریال نحوه بازنمایی سبک زندگی تفاوت های محسوسی دارد. در سریال «پاییز صحرا» بازنمایی سبک زندگی حول محور تضاد طبقاتی صورت گرفته است و روایت سریال از خلال تقابل دوگانه «سبک زندگی طبقه بالا» و «سبک زندگی طبقه پایین» پیش می رود. در سریال «پدرسالار» بازنمایی سبک زندگی حول محور تضاد نسلی و در قالب تقابل دوگانه «سبک زندگی سنّتی نسل قدیم» و «سبک زندگی نوگرای نسل جدید» صورت گرفته است. در سریال «خط قرمز» سبک زندگی نسل جوانان اوایل دهه هشتاد به عنوان «سبک زندگی ساختارشکنانه و ناهمنوایانه» معرفی می شود. در سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» سبک زندگی حول دو محور تضاد سنّت و مدرنیته و تضاد مذهبی، در قالب تقابل دوگانه «سبک زندگی سنّتی مذهبی» و «سبک زندگی مدرن ضدمذهب» بازنمایی شده است. مهمترین تغییرات مشاهده شده در سیاست های بازنمایی در قبال سبک زندگی عبارتاند از: افزایش طرد در بازنمایی سبک زندگی، افزایش نسبت دادن سبک زندگی مطرود (دیگری) به تأثیر یا توطئه غرب، افزایش دخالت دادن مسائل سیاسی و تضادهای مذهبی در بازنمایی سبک زندگی. |
کد مقاله | 40009 |
تعداد بازدید | 240 |
|