• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان معلمان تازه کار از والدین چه انتظاراتی دارند؟ یافته‌های یک پژوهش کیفی کمی در مدارس ابتدایی تهران
تعداد صفحات 16
نویسنده ناصر یعقوب نژاد - محمدرضا بهرنگی - حسن رضا زین آبادی
مشخصات نشریه  علوم تربیتی - دانشگاه شهید چمران اهواز سال 22 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1394
محدوده صفحات 20-5
کلید واژه والدین  تهران  مطالعه کیفی  معلمان ابتدایی  دوره ابتدایی  انتظارات معلمان  معلمان تازه کار  انتظارات از والدین  نیازهای معلمان  مدارس دوره ابتدایی  
چکیده اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کم­ تجربگی، معلمان تازه­ کار را در سال‏ های اولیه کارشان گاهی تا سر حد ترک شغل تحت فشار قرار می‏ دهد. یکی از سخت‏ ترین وجوه کار معلم تازه‏ کار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهم­ترین انتظارات معلمان تازه ­کار از والدین چیست؟ 2. آیا نیازهای شناخته شده، اندازه­ گیری معنادار و قابل قبولی از متغیر نیازهای مرتبط با والدین به عمل آورده است؟ برای پاسخ­دهی دقیق به سوالات پژوهش، از روش آمیخته­ اکتشافی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق، ابتدا و در قسمت کیفی با 20 نفر از خبرگان آموزشی مصاحبه شد و سپس بر مبنای یافته‏ های کیفی، پرسشنامه محقق‏ ساخته شامل 13 سوال تدوین گشت. جامعه این پژوهش شامل تمامی معلمان تازه­ کار شهر تهران است (که حداکثر سه سال سابقه­ خدمت در کسوت معملی داشته­ اند) که تعداد آنها 6400 نفر است. از این میان، تعداد 447 پرسش­نامه، با استفاده از روش نمونه­ گیری «در دسترس» در اختیار معلمان قرار گرفت که از این تعداد 371 عدد دریافت گردید. بررسی مهم­ترین نیازها و انتظارات معلمان تازه­ کار در ارتباط با والدین نشان می­ دهد که پیگیری والدین از وضعیت دانش­ آموزان، قدردانی نسبت به زحمات معلم و دادن اطلاعات مورد نیاز درباره­ ویژگی­ های دانش آموزان به معلم تازه­ کار، مهم­ترین انتظارات و نیازهای معلمان می­ باشند. استفاده از نظرات والدین در اداره­ کلاس و نیز هماهنگی روش­ های آموزشی والدین با روش معلم، نیازهایی با کمترین رتبه شناخته شدند.

کد مقاله 40002
تعداد بازدید 275

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397