عنوان
|
تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان باردار |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
عطیه جعفری شالکوهی - سامره اسدی مجره - بهمن اکبری گوابری |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 2 پیاپی 80 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
53-43 |
کلید واژه
|
بارداری زنان باردار تنظیم هیجانی ذهن آگاهی رشت (شهرستان) تنظیم شناختی هیجان سبکهای شناختی تنظیم هیجان تابآوری راهبردهای شناختی آموزش ذهن آگاهی تابآوری زنان درمان ذهن آگاهی زنان مراجع به مراکز بهداشت
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، اعضای هر دو گروه با فاصله زمانی 2 ماه به مقیاس تابآوری (Connor & Davidson, 2003) و مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (Garnefsky et al, 2001) پاسخ دادند. برنامۀ 8 جلسهای درمان ذهنآگاهی در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدند. نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان باردار بود (01/0 > P) و میزان تابآوری و استفاده از راهبردهای سازشیافته در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت (01/0 > P). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهنآگاهی به شیوۀ گروهی بر تابآوری و راهبردهای تنظیم هیجان زنان باردار مؤثر است.
|