عنوان
|
رابطه بین متغیرهای هوش معنوی والدین و معلمان و شادکامی دانشآموزان دوره ابتدایی: نقش واسطه گری بهزیستی معنوی دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
محبوبه سیستانی الله آبادی - محبوبه البرزی - فریبا خوشبخت |
مشخصات نشریه
|
مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 5 شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
محدوده صفحات
|
60-35 |
کلید واژه
|
شادکامی شیراز دانشآموزان دوره ابتدایی هوش معنوی بهزیستی معنوی دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم هوش معنوی والدین هوش معنوی معلمان بهزیستی معنوی دانشآموزان شادکامی دانشآموزان
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین تأثیر میانجی گری بهزیستی معنوی دانش آموزان در رابطه بین هوش معنوی والدین و معلمان با شادکامی دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) کلاس پنجم و ششم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه پژوهش به شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. معلمان و والدین به پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) و دانش آموزان به پرسشنامه های بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (۱۹۹۱) و شادکامی اکسفورد (2002) پاسخ دادند. روایی و پایایی ابزارها محاسبه و مطلوب بدست آمد. سؤالات پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS22 تحلیل شدند. نتایج تحلیل های آماری نشان داد هوش معنوی معلمان و والدین هر دو بر بهزیستی معنوی دانش آموزان تأثیر معنی دار دارد. همچنین هوش معنوی معلمان و والدین هر دو بر شادکامی دانش آموزان تأثیر معنادار نشان داد. علاوه بر این بهزیستی معنوی دانش آموزان بر شادکامی آن ها نیز تأثیر مثبت و معنی داری نشان داد. نتایج تحلیل میانجی نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی معلم بر شادکامی دانش آموز معنی دار بود. هم چنین نتایج نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی والدین بر شادکامی دانش آموز نیز معنی دار بوده است. در نهایت یافته های بدست آمده حاکی از تأثیر معنویت افراد تأثیرگذار همچون معلمان و والدین بر بهزیستی معنوی دانش آموزان و همچنین شادکامی آنان است و نتایج لزوم توجه به معنویت در زندگی را مورد تأیید قرار داد.
|