عنوان | تأثیر آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف درسی بر انگیزش پیشرفت و اضطراب مدرسه دانشآموزان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
محدوده صفحات | 111-92 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر پیشرفت تحصیلی یزد (شهرستان) انگیزش تحصیلی تکلیف مدرسه انگیزش پیشرفت تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مشارکت والدین انگیزش پیشرفت دانشآموز اول ابتدایی اضطراب مدرسه دختران مقطع ابتدایی تکالیف درسی خاتم (شهرستان) |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف درسی بر انگیزه پیشرفت و اضطراب مدرسه دانشآموزان پایة اول شهرستان خاتم (یزد) بود. طرح پژوهشی حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، مادران و کلیة دانشآموزان پایه اول ابتدایی (دختر) شهرستان خاتم در سال 95-1396 را در بر میگرفت که از این بین، به روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند و 30 نفر از والدین دانشآموزان در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. پرسشنامههای به کار رفته، پرسشنامة اضطراب مدرسه و پرسشنامة انگیزه تحصیلی بود. اعضای دو گروه به پیشآزمون پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 50 دقیقهای در برنامه آموزش مشارکت والدین مبتنی بر مدل دسی و رایان شرکت کردند. از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مشارکت والدین در انجام تکالیف بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب مدرسه دانشآموزان مؤثر بوده است؛ بنابراین، میتوان اذعان داشت که با بالا بردن کیفیت مشارکت والدین، میتوان برخی از متغیرهای انگیزشی و هیجانی تحصیلی را تحت تأثیر قرار داد. |
کد مقاله | 39976 |
تعداد بازدید | 158 |
|