• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر الگوی آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان
تعداد صفحات 13
نویسنده منصوره بهرامی - شهرام واحدی - یوسف ادیب - رحیم بدری گرگری
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1399
محدوده صفحات 167-155
کلید واژه قلدری  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  آموزش مدیریت والدین  تنظیم شناختی هیجان  کرج (شهرستان)  دانش‌آموزان پایه پنجم  دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی  قلدری در دانش‌آموزان  
چکیده زمینه و هدف: پدیده­ قلدری یکی از مهم­ترین مسائل شایع کودکان امروزی در مدارس است که پیامد­های نامطلوب و مخربی بر بهزیستی روانی و اجتماعی دانش ­آموزان دارد. در این میان نقش چشمگیر خانواده و نظام تربیتی والدین یکی از مهم­ترین عواملی است که باعث یادگیری و مشارکت کردن کودکان و نوجوانان در جریان ­های قلدری است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش ­آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون و گروه گواه بود. نمونه­ مورد مطالعه شامل 36 نفر از کودکان پایه­ تحصیلی چهارم و پنجم مدارس ابتدایی در دامنه­ سنی 10 تا 12 سال شهر کرج در سال 1397-96 بودند که به­ شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر) به صورت تصادفی جایدهی یافتند. ابزار پژوهش شامل فرم کودکان پرسشنامه­ قلدری اولویوس (1996) و تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) بود. والدین گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه­ ای (1 جلسه در هفته و به‌صورت متوالی) تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار 20 spss استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که مداخله­ آموزش مدیریت والدین توانسته است به‌طور معناداری باعث کاهش نشانه­ های قلدری (0/001 P < ، 120/61 = ) و کاهش راهبردهای سازش­ نایافته (0/001 > p ؛ 17/98 = F) و افزایش راهبردهای سازش ­یافته (0/001 > p ؛ 83/15 = F) در تنظیم شناختی هیجان دانش­ آموزان شود (0/001 P < ، 14/07 F = ).
نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که نقش آموزش مدیریت والدین و تغییر در شیوه­ والدگری و همچنین الگوهای رفتاری والدین در یادگیری و بروز رفتارهای قلدری فرزندان، بسیار چشمگیر بوده و به کاهش رفتار­های قلدری فرزندان در این مطالعه، شده است.

کد مقاله 39971
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397