• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش جنسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر رضایت زناشویی
تعداد صفحات 23
نویسنده ابوالقاسم بشیری - محمدرضا بنیانی
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 7 پیاپی 12
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1399
محدوده صفحات 75-53
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  رضایت جنسی  آموزش جنسی  سلامت جنسی  قم (شهرستان)  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  آموزه‌های اسلامی  رضایتمندی زناشویی زنان  رضایت زناشویی مردان  بسته آموزش جنسی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش جنسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی‌ بر رضایت زناشویی زوجین انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی و به‌شیوه پیش‌آزمون پس‌آزمون انجام شده و کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره مأوا در شهر قم، جامعه پژوهش هستند. از این میان گروه نمونه، 14 زوج به‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه قرار داده شدند. ابزار آموزشی، بسته آموزش جنسی بنیانی و همکاران (1398) و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (1998) است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS.19 و با روش تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها نشان می‌دهد میانگین نمرات رضایت زناشویی آزمودنی­ های مرد گروه آزمایش، پیش از اجرای بسته آموزش جنسی 28/231 و پس از اجرای بسته آموزشی به 14/257 افزایش یافته است. در حالی‌که میانگین نمرات رضایت زناشویی آزمودنی­ های مرد گروه کنترل، پیش از اجرای بسته آموزش جنسی 28/234 و پس از اجرای بسته آموزشی 57/233 است، که تقریباً تغییری نداشته است. میانگین نمرات رضایت زناشویی آزمودنی­ های زن گروه آزمایش، پیش از اجرای بسته آموزش جنسی 42/235 و پس از اجرای بسته آموزشی به 42/256 افزایش داشته است. میانگین نمرات رضایت زناشویی آزمودنی­ های زن گروه کنترل، پیش از اجرای بسته آموزشی، 28/238 و پس از اجرای بسته آموزشی 28/236 است که تقریباً تغییر نداشته است.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش جنسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، رضایت زناشویی مردان (041/9 F = و 004/0 P =) و رضایت زناشویی زنان (986/18 F = و 001/0 P =) را به‌طور معناداری افزایش داده است.

کد مقاله 39958
تعداد بازدید 177

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397