عنوان
|
زمینههای بازگشت زنان ازدواج کرده به مدرسه: آموزههایی کاربردی برای مدیریت مدارس |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
فاطمه رستمی - عذرا جاراللهی - محمد زاهدی اصل - محمدتقی کرمی قهی |
مشخصات نشریه
|
مدیریت مدرسه - دانشگاه کردستان شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
322-301 |
کلید واژه
|
هویت مدرسه نابرابری اجتماعی آگاهی زمینه فرهنگی عوامل اجتماعی بازاندیشی تهران عوامل فرهنگی منزلت اجتماعی زمینه اجتماعی زنان شهر تهران تابآوری آگاهی زنان زنان ازدواج کرده تابآوری زنان منزلت اجتماعی زنان بازگشت به تحصیل بازگشت زنان به تحصیل کسب آگاهی بازگشت به مدرسه
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف شناخت عوامل و زمینههای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بازگشت دختران ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته متوالی اکتشافی (کیفی با روش تحلیل تماتیک و کمی با روش علی مقایسهای پسارویدادی با گروه ملاکی) انجام شده است. در بخش کیفی با 36 نفر از زنان بازگشته به تحصیل، با روش نمونه گیری هدفمند با معیار اشباع نظری و مصاحبه نیمه ساختارمند دادهها جمع آوری و با رویکرد ولکات تحلیل شده است.در بخش کمی، جامعه آماریِ مبنا، تمام زنان ازدواج کرده بازگشته به تحصیل در شهر تهران بودند که 426 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برابر با همین تعداد (426 نفر)، با استفاده از همتاسازی گروهی از بین زنان ترک تحصیل کرده بدون بازگشت انتخاب شدند. برای تحلیل کمی، از آزمونهای رگرسیون لوجستیک دوگانه عادی و شرطی استفاده شده است. با انجام تحلیل کیفی درونمایه اصلی استراتژی جستجوی خودهای ممکن برای تعادل بخشی به ساحت های مختلف مسیر زندگی استخراج ارائه شده است. نتایج آزمون رگرسیون لوجستیک دومتغیره نشان داد بین دو گروه از زنان مورد مطالعه در متغیرهای برابری جنسیتی، نیاز مالی خانواده، کسب منزلت اجتماعی، تمایل به آگاهی بیشتر، تجارب سخت مسیر زندگی، میزان تابآوری و میزان فمینیسمگرایی تفاوت معنیدار وجود دارد و این متغیرها قابلیت پیشبینی احتمال بازگشت به تحصیل در بین زنان ازدواج کرده را دارند. متغیرهای کسب آگاهی، تابآوری و کسب منزلت اجتماعی مهمترین پیشبینی کننده های احتمال بازگشت زنان ازدواج کرده به مدرسه بودند.
|