ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد فرزندی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 12
نویسنده مهرانگیز فرازمند
مشخصات نشریه  روان‌شناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 پیاپی 41
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 104-93
کلید واژه تهران  رابطه والد فرزند  دانش‌آموزان دبیرستانی  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  تنظیم شناختی هیجان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان متوسطه اول  
چکیده هدف: بروز آسیب‌های روان‌شناختی همچون اختلال نافرمانی مقابله‌ای منجر به تخریب رابطه‌های اجتماعی و خانوادگی کودکان و نوجوانان می‌شود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد فرزندی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای مشغول به تحصیل در مدارس دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش تنظیم شناختی هیجان را طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سلامت روان کودکان و نوجوانان (گادو و اسپرافکین؛ 1994) و پرسشنامه رابطه والد فرزندی (فاین، مورلند شوبل، 1983) استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 23 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد فرزندی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای تأثیر معناداری داشته است (0001/0 > p). بدین صورت که میانگین نمرات رابطه والد فرزندی با پدر و مادر در گروه آزمایش در مرحله پیش‌آزمون به ترتیب 42/74 و 14/83 و در مرحله پس‌آزمون 59/93 و 42/104 به دست آمد. این در حالی بود که میانگین نمرات رابطه والد فرزندی با پدر و مادر در گروه گواه در مرحله پیش‌آزمون به ترتیب 68/71 و 31/84 و در مرحله پس‌آزمون 18/70 و 43/85 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش تنظیم شناختی هیجان با بهره‌گیری از فنون شناختی و هیجانی می‌تواند رابطه والد فرزندی دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس آموزش تنظیم شناختی هیجان می‌تواند به عنوان درمانی موثر، جهت بهبود رابطه والد فرزندی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 39922
تعداد بازدید 182

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397