عنوان | نقش واسطهای هویت اخلاقی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و شادکامی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 16 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 364-351 |
کلید واژه | شادکامی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود دانشجویان دانشگاه شیراز جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده دانشجویان کارشناسی هویت اخلاقی نمادسازی |
چکیده |
هدف این پژوهش، تعیین نقش واسطه ای هویت اخلاقی (با دو بعد درونی سازی و نمادسازی) در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده (با دو الگوی گفت و شنود و همنوایی) و شادکامی بود. شرکت کنندگان 308 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز (125 زن و 183 مرد) بودند که با روش خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بازنگری شده الگوهای ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002ب)، مقیاس هویت اخلاقی (آکینو و رید، 2002) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگیل، 2001) استفاده شد. یافته ها نشان داد که جهت گیری همنوایی به صورت منفی معنادار و جهت گیری گفت و شنود به طور مثبت معنادار شادکامی را پیش بینی می کنند و بعد نمادسازی هویت اخلاقی به صورت مثبت معنادار پیش بین شادکامی است. همچنین از بین دو بعد هویت اخلاقی، فقط بعد نمادسازی اخلاقی با برقراری رابطه مثبت بین دو متغیر الگوهای ارتباطی خانواده و شادکامی، نقش واسطه ای داشت. جهت گیری گفت و شنود نیز به صورت غیرمستقیم با واسطه گری نمادسازی هویت اخلاقی، پیش بینی کننده مثبت معنادار شادکامی بود. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که افزایش جهت گیری گفت و شنود خانواده منجر به نمادسازی هویت اخلاقی و شادکامی بیشتر فرزندان می شود. |
کد مقاله | 39915 |
تعداد بازدید | 110 |
|