عنوان
|
مقایسه عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادران کودک ناتوان در یادگیری و مادران کودکان عادی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
یاسر رضاپور میرصالح - منیره اسماعیل بیگی |
مشخصات نشریه
|
ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
51-34 |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی عملکرد خانواده عملکرد خانوادگی کودکان عادی رضایت زناشویی والدین والدین کودکان عادی سبکهای تفکر رضایت زناشویی والدین کودکان عادی ناتوانی یادگیری اردکان (شهرستان) تفکر اجرایی تفکر قانونگذارانه میبد (شهرستان) سبک تفکر مادران تفکر قضاوتگر
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادرانِ کودکان ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای بود. کلّیه مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و عادی مدارس شهرستانهای اردکان و میبد در سال تحصیلی 96-1395، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 140 مادر (70 مادرِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و 70 مادرِ دارای فرزند عادی) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای آپگار خانواده اسمیلکستین، رضایت زناشویی انریچ اولسون، فورنیر و درانکمن و سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مادران دارای کودک ناتوان در یادگیری عملکرد خانوادگی و رضایت زناشویی پایینتری نسبت به مادارن دارای کودک عادی برخوردارند. همچنین هر سه سبک تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر در مادرانِ دارای کودک عادی از مادارنِ دارای کودک ناتوان در یادگیری بالاتر بود (05/0 > p)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت بهبود سبکهای تفکر، رضایت زناشویی و عملکرد خانواده مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری ممکن است بتواند شرایط بهتری را برای بهبود عملکرد فرزند آنها به وجود آورد.
|