عنوان | بررسی نقش میانجیگرانه خودتنظیمی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با اشتیاق به مشارکت اجتماعی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
محدوده صفحات | 149-142 |
کلید واژه | مشارکت اجتماعی خودتنظیمی فعالیتهای اجتماعی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه اراک (شهرستان) دانشآموزان دوم دبیرستان سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان فرزندپذیری مشارکت نوجوانان |
چکیده |
زمینه و هدف: مشارکت اجتماعی مفهومی روانشناختی است که در نوجوانان حائز اهمیت است. یک فرد با مشارکت در فعالیتهای اجتماعی می تواند توانایی ها و استعدادهای خود را بشناسد و با کسب تجربه به پختگی برسد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگرانه خودتنظیمی در رابطه بین سبک های فرزندپروری با مشارکت اجتماعی نوجوانان بود. روش تحقیق ازنظر هدف، بنیادی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، همبستگی بود. مواد و روشها: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دوم ناحیه یک شهر اراک در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند. نمونه پژوهش شامل ۵۱۰ نوجوان (۲۵۵ پسر و ۲۵۵ دختر) بود که بهصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های سبک فرزندپروری بامریند، خودتنظیمی بوگارد و همکاران و اشتیاق برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی برانیگان بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS انجام گرفت. یافتهها: نشان داد که تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری سهلگیرانه بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجی گری خودتنظیمی (۰۵/۰ > p)، تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری استبدادی بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری خودتنظیمی (۰۵/۰ > p) و نهایتاً تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری خودتنظیمی بر مشارکت اجتماعی (۰۵/۰ > p) تأیید شدند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های بهدستآمده می توان گفت خودتنظیمی نقش میانجیگرانه معنیداری در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با مشارکت اجتماعی نوجوانان ایفا می کند. |
کد مقاله | 39893 |
تعداد بازدید | 157 |
|