عنوان
|
پیش بینی خودکارآمدی اجتماعی و رضایت از زندگی در دانشآموزان از طریق دلبستگی به والدین و همسالان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
بهادر زمانی شالکوهی - محمود شیرازی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
84-67 |
کلید واژه
|
دلبستگی زاهدان (شهرستان) رضایتمندی از زندگی دانشآموزان دبیرستانی دلبستگی به والدین دلبستگی به همسالان دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پسران نوجوان دلبستگی به مادر دلبستگی به پدر دلبستگی به دوستان
|
چکیده
|
این پژوهش، با هدف بررسی پیش بینی دلبستگی نوجوان به والدین و همسالان با خودکارآمدی اجتماعی و رضایت از زندگی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 94- 93 بوده اند. حجم نمونه شامل 373 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، خودکارآمدی اجتماعی نوجوان کنلی (1989) و رضایت از زندگی دانش آموزان هوبنر و همکاران (1994) استفاده شد. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبه گام انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ابعاد دلبستگی به پدر، دلبستگی به مادر و دلبستگی به دوستان با خودکارآمدی اجتماعی و رضایت از زندگی ارتباط معناداری دارند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد، ارتباط با دوستان بیشترین سهم پیش بینی کنندگی را برای خودکارآمدی اجتماعی و ارتباط با والدین کمترین سهم را دارند. نتایج رگرسیون گام به گام برای رضایت از زندگی نشان داد که اعتماد به دوستان بیشترین سهم و ارتباط با والدین کمترین سهم پیش بینی کنندگی را داشتند.
|