عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 4 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
محدوده صفحات | 21-13 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دبستانی نظریه جان گاتمن آموزش مهارتهای زناشویی شهریار (شهرستان) پرخاشگری پنهان ارتباطی دختران مقطع ابتدایی مهارتهای زناشویی پرخاشگری زنان |
چکیده |
مقدمه: پرخاشگری ارتباطی از عوامل تأثیرگذار بر روابط زوج ها می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر پرخاشگری ارتباطی پنهانِ زنان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مادران دانش آموزان دختر دبستانی مدرسه بهشت شهرستان شهریار در سال 1397 نمونهای شامل 30 زن واجد شرایط به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله درمانی را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. دو گروه بوسیله مقیاس پرخاشگری ارتباطی پنهان نلسون و کارول، در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین زنان دو گروه از لحاظ میزان پرخاشگری ارتباطی پنهان تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت ها باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان در زنان گروه آزمایش شد. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث کاهش پرخاشگری ارتباطی پنهان زنان میگردد و لذا به درمانگران قابل توصیه است. |
کد مقاله | 39885 |
تعداد بازدید | 116 |
|