عنوان | تأثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده بر رشد حرکتی کودک: مدل ساختاری با میانجیگری فعالیت بدنی مادر |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | وضعیت اقتصادی پایگاه اجتماعی وضعیت اجتماعی پایگاه اقتصادی تأثیر خانواده فعالیت بدنی آذربایجان شرقی کودکان پیش دبستانی وضعیت اجتماعی خانواده رشد حرکتی پايگاه اقتصادی خانواده سراب (شهرستان) وضعیت اقتصادی خانواده پایگاه اجتماعی خانواده رشد کودکان تأثیر والدین فعالیت بدنی مادران |
چکیده |
زمینه و هدف: رشد حرکتی زیربنای مهارتهای اساسی بزرگسالی است. هدف از این تحقیق تعیین وضعیت رشد حرکتی کودکان و بررسی تأثیرات خانواده و والدین بر رشد حرکتی کودکان سنین پیش از دبستان بود. روشبررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود. شرکتکنندگان این تحقیق ۱۵۰ کودک ۴ تا ۶ ساله (از هر ردهٔ سنی ۵۰ نفر) بههمراه مادران آنها بودند که در استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب سکونت داشتند و بهصورت خوشهای از مراکز مهدکودک پیشدبستانیها انتخاب شدند. پرسشنامهٔ جمعیتشناختی، پرسشنامهٔ وضعیت اجتماعی-اقتصادی قدرت نما (۱۳۹۲)، فرم کوتاه پرسشنامهٔ بینالمللی فعالیت بدنی و فرم کوتاه نسخهٔ دوم آزمون تبحر حرکتی برونینکس-ازرتسکی از ابزارهای اندازهگیری این تحقیق بودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS نسخهٔ ۱۶ و Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که وضعیت رشد حرکتی کودکان خیلی کمتر از حد متوسط است (۱۱٫۱۵۶ ± ۲۸٫۸۵)؛ وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوادهها بر رشد حرکتی کودکان دارای تأثیر معناداری بود (۰٫۰۰۱ > p و ۰٫۴۲۵ = b)؛ اما بر فعالیت بدنی مادران تأثیر معناداری نداشت (۰٫۳۴۸ = p و ۰٫۰۷۶ = b)؛ همچنین فعالیت بدنی مادران بر رشد حرکتی کودکان تأثیر معناداری داشت (۰٫۰۱۱ = p و ۰٫۲۰۴ = b). نتیجهگیری: وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده تسهیلکنندهٔ رشد حرکتی کودکان است؛ اما محدودکنندهٔ فعالیت بدنی مادران میباشد؛ همچنین فعالیت بدنی مادران نقش محرک رشد حرکتی کودکان را دارد. بر این اساس بهنظر میرسد حمایتهای خانواده یا الگوسازی مادران باعث بهبود رشد حرکتی کودکان سنین پیش از دبستان میشود. |
کد مقاله | 39878 |
تعداد بازدید | 150 |
|