عنوان | تبیین اثر وضعیت خانوادگی بر بهزیستی جامع دانشجویان بر اساس نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | بهزیستی تهران انگیزش تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی وضعیت خانوادگی |
چکیده |
زمینه و هدف: مشکلات انگیزشی و یادگیری و تحصیلی و نیز محیطهای خانوادگی نامساعد افراد را در معرض خطر مشکلات سلامت و بهزیستی قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر وضعیت خانوادگی بر بهزیستی جامع دانشجویان بر اساس نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی انجام شد. روشبررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهٔ آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که از میان آنها ۳۱۵ نفر بهروش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس بهزیستی جامع (کیز و همکاران، ۲۰۰۲) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، ۱۹۹۲) و پرسشنامهٔ وضعیت خانواده (بیوورز و همکاران، ۱۹۸۵) بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار ایموس و بیشینهٔ برآورد احتمال و نیز سطح معناداری ۰٫۰۵ استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که انگیزش تحصیلی درونی اثر وضعیت خانوادگی را بر بهزیستی جامع بهصورت مثبت میانجیگری کرده (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۲۱۰۹ = β ) و انگیزش تحصیلی بیرونی اثر وضعیت خانوادگی را بر بهزیستی جامع بهطور منفی میانجیگری (۰٫۰۰۱ > p ، ۰٫۰۵۳۴- = β ) میکند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش چنین بهنظر میرسد که افراد دارای وضعیت خانوادگی مطلوب از فرصت و امکانات بیشتری برای خودمختاری، خودبیانگری، خودآگاهی، خودگردانی و خودافزایی برخوردار بوده که این سازههای روانشناختی از شاخصهای انگیزش درونی است و بر عملکرد تحصیلی و بهزیستی جامع فرد تأثیر میگذارد. |
کد مقاله | 39877 |
تعداد بازدید | 145 |
|