عنوان | تأثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر رضایت زناشویی و باورهای ناکارآمد زنان باردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان نخست |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | رضایت زناشویی باورهای غیرمنطقی زنان باردار افکار ناکارآمد باورهای ناکارآمد زنان نخستزا مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری رضایتمندی زناشویی زنان زنان نخست باردار ترس از زایمان رویکرد شناختی رفتاری نگرش به زایمان قوچان (شهرستان) زنان مراجع به مراکز بهداشت |
چکیده |
زمینه و هدف: در زنان دارای ترس از زایمان نخست، رضایت زناشویی و کاهش افکار ناکارآمد از طریق آموزشهای شناختی و رفتاری بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی شناختیرفتاری بر رضایت زناشویی و افکار ناکارآمد زﻧﺎن ﺑﺎردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان ﻧﺨﺴﺖ بود. روشبررسی: پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون پسآزمون و گروه گواه نابرابر بود. جامعهٔ آماری را زنان باردار مراجعهکننده به یکی از مراکز بهداشت قوچان در سهماههٔ چهارم سال ۱۳۹۶ تشکیل دادند. با استفاده از پرسشنامهٔ ترس از زایمان، ۳۹ زن باردار دارای ترس از زایمان بهشیوهٔ نمونهگیری داوطلبانه بهعنوان نمونهٔ آماری پژوهش انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و گواه (۱۹ نفر) جایگماری شدند. زنان گروه آزمایش در جلسات گروهی شناختیرفتاری (ده جلسهٔ ۹۰ دقیقهای) شرکت کردند و به پرسشنامههای نگرش به زایمان لوئی و رضامندی زوجیت افروز و باورهای غیرمنطقی جونز پاسخ دادند. از روش آماری تحلیل کوواریانس در سطح معناداری (۰٫۰۵ = α) و نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۲ استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش گروهی شناختیرفتاری بر باورهای ناکارآمد و رضایت زناشویی زنان دارای ترس از زایمان نخست تأثیر معناداری دارد (۰٫۰۰۳ = p) و ۲۵٫۵ درصد از واریانس باورهای ناکارآمد ازدواج (۰٫۰۰۷ = p) و ۳۷٫۵ درصد از واریانس رضایت زناشویی زﻧﺎن ﺑﺎردار ناتوان در کنترل ترس از زایمان ﻧﺨﺴﺖ را تبیین میکند (۰٫۰۰۱ > p). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش مشخص شد که آموزش شناختیرفتاری بر باورهای ناکارآمد و رضایت زناشویی تأثیر مثبت دارد. توصیه میشود این روش برای بهبود رابطهٔ زنان باردار و همسرشان در دوران بارداری بهکار رود. |
کد مقاله | 39876 |
تعداد بازدید | 154 |
|