عنوان | اثربخشی آموزش نظریه انتخاب گلاسر به شیوه گروهی بر افسردگی و بهزیستی اجتماعی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | افسردگی افسردگی زنان نظریه گلاسر بهزیستی اجتماعی خیانت زناشویی نظریه انتخاب زنان آسیبدیده از خیانت همسر ویلیام گلاسر |
چکیده |
زمینه و هدف: خیانت زناشویی میتواند اثر ویرانکنندهای بر زوجها بهصورت فردی و نیز بر رابطهٔ آنها داشته باشد. بعد از خشونت فیزیکی، خیانت اتفاق آسیبزنندهتری است که میتواند موجب صدمه به هر دو طرف و در نهایت طلاق شود. پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش نظریهٔ انتخاب گلاسر بهشیوهٔ گروهی بر افسردگی و بهزیستی اجتماعی زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی پرداخت. روشبررسی: روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. نمونههای مطالعهشده بیست نفر بودند که به دو گروه دهنفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. اعضای هر دو گروه پرسشنامهٔ افسردگی بک (۱۹۸۰) (BDI-II) و پرسشنامهٔ بهزیستی اجتماعی کیز (۱۹۹۸) را تکمیل کردند. سپس افراد گروه آزمایش طی ده جلسه طبق پروتکل نظریهٔ انتخاب گلاسر (عوضزاده، ۱۳۸۹) تحت آموزش قرار گرفتند. پس از پایان آموزشها، هر دو گروه دوباره ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۲ انجام پذیرفت. سطح معناداری آزمونها در این پژوهش ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش نظریهٔ انتخاب گلاسر بر افسردگی زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی مؤثر است (۱۷٫۳۱ = F ، ۰٫۰۰۱ > p ). همچنین نتایج مشخص کرد که آموزش نظریهٔ انتخاب گلاسر بر بهزیستی اجتماعی زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی تأثیر دارد (۱۳٫۶۷ = F ، ۰٫۰۰۱ > p ). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، آموزش نظریهٔ انتخاب گلاسر منجر به بهبود بهزیستی اجتماعی و کاهش افسردگی زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی میشود و میتوان از این رویکرد برای ارتقای کیفیت زندگی این زنان استفاده کرد. |
کد مقاله | 39871 |
تعداد بازدید | 158 |
|