عنوان | اثربخشی آموزش بخشودگی بر شادکامی و نگرش به زندگی نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | دختران نوجوان بیسرپرست شادکامی بخشش بخشودگی آموزش بخشودگی دختران بیسرپرست بدسرپرست نگرش به زندگی نگرش دختران دیدگاه نوجوانان دختران بدسرپرست ملارد (شهرستان) نوجوانان بدسرپرست نوجوانان بیسرپرست شادی دختران |
چکیده |
زمینه و هدف: فقدان توجه نگرش به زندگی و شادکامی نوجوانان، بهویژه نوجوان بیسرپرست یا بدسرپرست منجر به ایجاد اختلالات روانی در دوران زندگی میشود؛ ازاینرو مطالعهٔ حاضر با هدف اثربخشی آموزش بخشودگی بر شادکامی و نگرش به زندگی نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست انجام شد. روشبررسی: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی دختران بیسرپرست و بدسرپرست شهر ملارد در شش ماه دوم سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. از این جامعه تعداد ۳۰ نفر بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. در مرحلهٔ پیشآزمون، پرسشنامهٔ شادکامی آکسفورد (هیل و آرگایل، ۲۰۰۲) و نگرش به زندگی باتیستا و آلموند (۱۹۹۸) روی همهٔ آزمودنیها اجرا شد. سپس آموزش بخشودگی بر گروه آزمایش انجام پذیرفت. پس از پایان آموزش بخشودگی، مجدداً همان پرسشنامه در هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۱ و آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره بهکار رفت. همچنین سطح معناداری ۰٫۰۱ در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در نمرهٔ شادکامی و نگرش به زندگی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدینصورت که کاربرد آموزش بخشودگی، میزان شادکامی را افزایش داده است. همچنین گروه آزمایش درمقایسه با گروه گواه دارای نگرش بهتری به زندگی بوده است (۰٫۰۰۱ > p). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش از آموزش بخشودگی میتوان برای ارتقای شادکامی و نگرش به زندگی نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست استفاده کرد. |
کد مقاله | 39869 |
تعداد بازدید | 167 |
|