عنوان | اثربخشی برنامه فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | فرزندپروری رفتار کودکان رفتار فرزندان تنظیم هیجانی مشکلات رفتاری کودکان رابطه والد فرزند اختلالات رفتاری رابطه مادر کودک تنظیم شناختی هیجان اختلال رفتاری فرزندان ورامین آموزش فرزندپروری مدل ساندرز |
چکیده |
زمینه و هدف: مادران کودکان با اختلال رفتاری در تنظیم هیجان خویش و تعامل با فرزندشان با چالشهای زیادی مواجه میشوند. فرزندپروری نامناسب منجر به واکنشهای هیجانی نامطلوب و تعامل نامناسب با کودک میشود؛ بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری انجام شد. روشبررسی: پژوهش حاضر، مطالعهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را مادران کودکان با اختلال رفتاری شهرستان ورامین تشکیل دادند. آزمودنیها بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ بهنحویکه اعضای هر گروه پانزده نفر بود. برای گروه آزمایش، آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز در ده جلسه اجرا شد؛ درحالیکه گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. ابزارهای این پژوهش پرسشنامهٔ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج و مقیاس رابطهٔ کودک-والد رابرت سی پیانتا بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در مرحلهٔ پسآزمون اثر معناداری دارد (۰٫۰۰۱ > p). در واقع، آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز سبب بهبود تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری شده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، برنامهریزی برای آموزش برنامهٔ فرزندپروری بر اساس مدل ساندرز نقش مهمی در تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری دارد. |
کد مقاله | 39866 |
تعداد بازدید | 204 |
|