عنوان | اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد کودک بر کاهش اضطراب مدرسه دختران |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني |
تاریخ انتشار | 1399 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر سیرجان (شهرستان) رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی درمان تعامل والد کودک اضطراب کودکان مدرسه هراسی دانشآموزان پایه پنجم اضطراب مدرسه اضطراب دختران دختران مقطع ابتدایی اضطراب دانشآموزان |
چکیده |
زمینه و هدف: تعامل والدین با کودکان خود میتواند بر عوامل روانشناختی متعددی همچون اضطراب مدرسه و مدرسه هراسی کودکان تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنیبر تعامل والد-کودک بر اضطراب مدرسه و مدرسههراسی دختران پایهٔ پنجم ابتدایی انجام شد. روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی دختران مشغول به تحصیل در پایهٔ پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در شهر سیرجان بودند. تعداد سی آزمودنی بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه مداخله (پانزده نفر) و گواه (پانزده نفر) گمارده شدند. از پرسشنامههای اضطراب مدرسه لینهام و همکاران (۲۰۰۸) و آزمون اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بیرماهر (۱۹۹۹) استفاده شد. طرح درمان مبتنیبر تعامل والد-کودک استفادهشده در این پژوهش برداشتی برگرفته از مطالعاتی مختلف در این زمینه بود. برنامهٔ درمان در چهارده جلسهٔ ۶۰ دقیقهای برگزار شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معناداری ۰٫۰۵ صورت گرفت. یافتهها: نتایج آزمون آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد، یکدوره برنامهٔ درمانی تعامل والد-فرزند موجب کاهش اضطراب مدرسه در کودکان دارای اضطراب شدید در گروه آزمایش شده است (۰٫۰۰۱ > p و ۳۵۲٫۰۲ = F)؛ همچنین یکدوره برنامهٔ درمانی تعامل والد-فرزند سبب کاهش نمرات مدرسههراسی در کودکان دارای اضطراب شدید در گروه آزمایش شده است (۰٫۰۰۱ > p و ۳۲۹٫۰۰ = F). نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان بیان کرد نزدیککردن والدین به کودکان از طریق بازی و فرآیند کار گروهی حاکم در این برنامه و حمایت والدین بر آموزش به یکدیگر ازجمله فواید اساسی این نوع درمان در کاهش اضطراب مدرسه و مدرسههراسی در کودکان بوده است. |
کد مقاله | 39865 |
تعداد بازدید | 160 |
|