عنوان | فهم کنش زنان کنشگر کمپین چهارشنبههای سفید (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی اینستاگرام، 1397) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 27 شماره 1 پیاپی 101 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
محدوده صفحات | 142-123 |
کلید واژه | حجاب زن حجاب قانونی شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی کنش زنان شبکههای مجازی کنشگری اینستاگرام کمپین چهارشنبههای سفید |
چکیده |
کمپینهایی که طی سالهای اخیر در شبکههای اجتماعی شکل گرفته تا از زنان برای مبارزه با حجاب قانونی دعوت کند، تاحدودی تأثیرگذار بوده و چالشهایی را در جامعه زنان ایجاد کرده است؛ ازجمله، کمپین «چهارشنبههای سفید» که به عنوان یک کمپین اعتراضی، علیه حجاب زنان در ایران راهاندازی شده است. بهاینترتیب، پژوهش حاضر به بررسی محتوای پیامهای زنان کمپین در شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخته، از میان 4600 پست ارسالی کاربران، تعداد 94 پست با نمونهگیری هدفمند، از آغاز کمپینِ چهارشنبههای سفید، یعنی اردیبهشت 1396 تا اردیبهشت 1397 مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان 94 پیام کدگذاری شده، 17 مؤلفه، 9 اصل و چهار مبنا استخراج شده است. اصول حاکم بر محتوای این پیامها در اینستاگرام، شامل 4 اصل عدالت اجتماعی، ابراز مخالفت، ساختارشکنی و دموکراسی غربی بوده و با توجه به مبناها و مؤلفههای استخراجشده، مشخص میشود که هسته اصلی پیامها رسیدن به دموکراسی غربی از طریق مخالفت با سنت حاکم بر جامعه و حمایت از آزادی زنان به سبک غرب است. |
کد مقاله | 39845 |
تعداد بازدید | 162 |
|