عنوان | اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود زنان متأهل |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران شماره 3 پیاپی 101 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 331-320 |
کلید واژه | زنان متأهل زنان تبریز ابراز وجود سازگاری صمیمیت زناشویی صمیمیت تبریز آموزش خودمتمایزسازی خودمتمایزسازی سازگاری زنان صمیمیت زنان |
چکیده |
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش خود متمایز سازی بر صمیمیت، سازگاری و ابراز وجود زنان متاهل انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه زنان متاهل دارای مدت ازدواج زیر 5 سال و سن بین 20 تا 40 سال شهر تبریز بودند. 30 زن متاهل به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از پرسشنامه صمیمیت زناشویی، پرسشنامه سازگاری و پرسشنامه ابراز وجود استفاده شد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش مفاهیم خودمتمایزسازی به مدت 18 ساعت در 12 هفته قرار گرفتند. داده های به دست آمده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها: بین گروه آزمایش و گروه کنترل در صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود تفاوت معنی داری وجود داشت (005/0 > p )، به عبارتی تفاوت بین نمرات دو گروه نشان داد که آموزش خودمتمایز سازی بر صمیمیت، سازگاری و توانایی ابراز وجود زنان متاهل موثر است. نتیجه گیری: از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که آموزش خودمتمایز سازی برای کاهش مشکلات زناشویی زنان متاهل تاثیر بالایی دارد. این امر اهمیت استفاده از این رویکرد را در برنامه ریزی درمانی و مداخلات بالینی در مورد مشکلات زناشویی نشان می دهد. |
کد مقاله | 39839 |
تعداد بازدید | 182 |
|