عنوان | مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانشآموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت روان کودک (تحول روانشناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 54-41 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر روابط نوجوان با والدین پرخاشگری قم (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند دانشآموزان دبیرستانی تعارض والد نوجوان تعارض نوجوان با والدین بی تفاوتی اخلاقی روابط دختران با والدین |
چکیده |
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از آسیب های اجتماعی است که در جامعه در حال افزایش است. به همین جهت، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به شمار می آید. علاوه بر این، پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران کودکی و نوجوانی است که با روابط فرزند با والدین و تعارضات خانوادگی در ارتباط است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری تعارضات نوجوانان و والدین با پرخاشگری از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در دانش آموزان دختر، انجام شد. روش: نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 98-99 بود که 607 نفر از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه های رابطه والد فرزند (فاین، مورلند و شویل، 1983)، بی تفاوتی اخلاقی (کاپرارا و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد تأثیر تعارض والدین و دانش آموزان بر بی تفاوتی اخلاقی (0/67 , β = 0/01 P < ) و پرخاشگری (0/47 , β = 0/010P < )، مثبت و معنادار است؛ تأثیر بی تفاوتی اخلاقی بر پرخاشگری (0/26 , β = 0/01 P < ) مثبت و معنادار است؛ و بی تفاوتی اخلاقی در ارتباط بین تعارض نوجوانان و والدین و پرخاشگری، نقش میانجی مثبت و معناداری دارد (0/17 , β = 0/01 P < ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان نتیجه گرفت که تعارض والدین و دانش آموزان به افزایش بی تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری دانش آموزان دختر، منجر می شود. همچنین بی تفاوتی اخلاقی بر رابطه بین تعارض والدین و دانش آموزان و پرخاشگری آنان، می افزاید. |
کد مقاله | 39825 |
تعداد بازدید | 211 |
|