• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل یابی روابط ساختاری تعارضات والدین و دانش‌آموزان با پرخاشگری: نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی
تعداد صفحات 14
نویسنده زهره محمدعینی - جمال صادقی - فریبرز درتاج - علیرضا همایونی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 2 پیاپی 23
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 54-41
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  روابط نوجوان با والدین  پرخاشگری  قم (شهرستان)  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  دانش‌آموزان دبیرستانی  تعارض والد نوجوان  تعارض نوجوان با والدین  بی تفاوتی اخلاقی  روابط دختران با والدین  
چکیده زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از آسیب­ های اجتماعی است که در جامعه در حال افزایش است. به همین جهت، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به شمار می­ آید. علاوه بر این، پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران کودکی و نوجوانی است که با روابط فرزند با والدین و تعارضات خانوادگی در ارتباط است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی روابط ساختاری تعارضات نوجوانان و والدین با پرخاشگری از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در دانش ­آموزان دختر، انجام شد.
روش: نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 98-99 بود که 607 نفر از آنان به روش نمونه­ گیری خوشه ای مرحله ­ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه­ های رابطه والد فرزند (فاین، مورلند و شویل، 1983)، بی ­تفاوتی اخلاقی (کاپرارا و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد تأثیر تعارض والدین و دانش ­آموزان بر بی ­تفاوتی اخلاقی (0/67 , β = 0/01 P < ) و پرخاشگری (0/47 , β = 0/010P < )، مثبت و معنادار است؛ تأثیر بی ­تفاوتی اخلاقی بر پرخاشگری (0/26 , β = 0/01 P < ) مثبت و معنادار است؛ و بی­ تفاوتی اخلاقی در ارتباط بین تعارض نوجوانان و والدین و پرخاشگری، نقش میانجی مثبت و معناداری دارد (0/17 , β = 0/01 P < ).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به­ دست آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که تعارض والدین و دانش ­آموزان به افزایش بی ­تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری دانش ­آموزان دختر، منجر می­ شود. همچنین بی­ تفاوتی اخلاقی بر رابطه بین تعارض والدین و دانش ­آموزان و پرخاشگری آنان، می ­افزاید.

کد مقاله 39825
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397