• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازاندیشی وضعیت حقوقی مهریه مؤجل پس از انحلال نکاح
تعداد صفحات 27
نویسنده رحیم پیلوار - یدالله علیزاده
مشخصات نشریه  دین و قانون - مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی - مصوب حوزوی پیاپی 12
تاریخ انتشار تابستان - 1395
محدوده صفحات 193-167
کلید واژه نکاح  مهریه  انحلال نکاح  مطالبه مهریه  شرط  عرف  اجل  وضعیت حقوقی  شرط ضمنی  مهریه مؤجل  موعد  
چکیده امروزه، در برخی موارد اتفاق می‌افتد که به درخواست مرد و با موافقت زن، برای تأدیۀ مهریه هنگامی که از نوع دین است، اجل (موعد) قرار داده می‌شود و اگر زن قبول کند، مهریه قبل از رسیدن موعد غیرقابل مطالبه می‌گردد. در شرایطی که رابطه زوجیت دوام پیدا کند و مستحکم باشد، مشکلی پیش نمی‌آید؛ زیرا زندگی مشترک در طول زمان امتداد پیدا می‌کند و زوجه دلیلی نمی‌بیند که پیش از موعدی که خود پذیرفته است، طلبش را مطالبه کند و حتی اگر هم مطالبه کند، دعوای او مطابق قواعد حقوقی، محکوم به رد است. ولی در صورتی که مدتی پس از عقد نکاح، این رابطه به دلیل طلاق، فسخ یا فوت گسسته شود، معمولاً زن یا وارث او خواهان مهریه می‌گردند و مرد یا وراث او هم در مقابل به اجل قراردادی استناد می‌نمایند.
رویه قضایی ما، به‌ویژه در خصوص مصداق شایع انحلال نکاح، یعنی طلاق، راه حل قاطعی برای حل چنین مسائلی در پیش نگرفته و برخی دادگاه‌ها در چنین وضعیتی حکم به حال شدن مهریه و بعضی حکم به بقای اجل قراردادی می‌کنند؛ گرچه دیوان عالی کشور متمایل به حال شدن می‌باشد.
در این مقاله به اختصار وضعیت حقوقی اجل را در چنین مواردی بررسی می‌کنیم و نشان داده خواهد شد در صورتی که شوهر فوت کند، دین حال می‌شود، ولی اگر زن فوت نماید، خیر. همچنین اگر طلاق، یا فسخ مستند به کوتاهی مرد باشد، به نظر می‌رسد با عنایت به شرط ضمنی عرفی موجود در جامعه، دین ناشی از مهریه حال می‌شود و در هر حال، اگر توافقی نظیر شرط بنایی یا صریح بین طرفین برای چنین وضعیت‌هایی وجود داشته باشد، به همان‌ها عمل خواهد شد.

کد مقاله 39814
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397