• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقد مبانی تفاوت احکام کیفری پدر و مادر
تعداد صفحات 25
نویسنده علی مراد حیدری
مشخصات نشریه  دین و قانون - مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی - مصوب حوزوی شماره 9 پیاپی 5
تاریخ انتشار آذر - 1394
محدوده صفحات 151-127
کلید واژه قتل عمد  ولادت  احکام کیفری اسلام  جرائم مالی  ابوت  امومت  مصاحبت به معروف  فحوا  احکام کیفری  احکام کیفری والدین  جرائم حیثیتی  همسان پنداری  ناهمسان پنداری  
چکیده در قوانین موضوعه بین احکام کیفری ناظر بر رابطه پدر فرزندی و مادر فرزندی ناهمگونی وجود دارد. از حیث نظری بعضی با قبول این تفاوت‌ها، مبانی مختلفی برای آن ذکر کرده‌اند که نظریه سببیت و نظریه ملکیت از این‌دست نظریات است. در مقابل بعضی با رد این تفاوت‌ها قائل به همسان بودن احکام ناظر به رابطه اُبوّت و اُمومت هستند که نظریه تکریم و نظریه تعمیم از این دسته‌اند.
پرسش این است که آیا رویکرد درست در قبال احکام کیفری والدین، لزوماً یکی از دو رویکرد همسان‌پندار و ناهمسان‌پندار است یا رویکرد دیگری قابل طرح است؟ در صورت دوم مبنای نظری آن چیست؟
در این نوشتار هر یک از این نظریات نقد، و رویکرد افتراقی در این زمینه اختیار شده است. نظریه مختار قائل به همسان‌پنداری احکام پدر و مادر در جرائم مالی و حیثیتی و جنایات کمتر از قتل، و ناهمسان‌پنداری احکام آنها در قتل عمد است. مبنای نظریه، استناد به فحوای آیه مصاحبت به معروف با والدین است.

کد مقاله 39811
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397