عنوان | بازخورد والدین به سواد و مهارتهای شناختی در کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 16 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
محدوده صفحات | 298-289 |
کلید واژه | کودکان پیش دبستانی برازجان (شهرستان) مهارتهای شناختی بازخورد والدین به سواد محیط سواد خانه |
چکیده |
این پژوهش با هدف شناسایی نقش بازخورد والدین به سواد در پیشبینی مهارتهای شناختی کودکان 5 سال تا 5 سال و 11 ماه شکل گرفت. 128 کودک (66 پسر و 62 دختر) از شهر برازجان به کمک طرح همبستگی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به دو مقیاس مهارتهای اولیه شناختی (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394) پاسخ دادند. والدین آنها نیز مقیاس محیط سواد خانه (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها نشان داد محیط سواد خانه با مهارتهای اولیه شناختی کودکان همبستگی مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این بود که محیط سواد خانه 24 درصد از واریانس مهارتهای شناختی (14 درصد از مهارت خواندن نوشتن و 10 درصد از مهارت ریاضی) کودکان را تبیین میکند و زیرمقیاس علاقه به خواندن والدین 4 درصد از مهارت شناختی خواندن نوشتن کودکان را به تنهایی پیشبینی میکند. یافتهها بر نقش غنیسازی محیط خانواده و آگاهسازی والدین از ارزش آن در افزایش مهارتهای شناختی کودکان پیشدبستانی بهمنظور پیشگیری از افت تحصیلی در هر مقطعی، تأکید کردند. |
کد مقاله | 39790 |
تعداد بازدید | 131 |
|