عنوان | تحلیل ویژگیهای سبکی از دیدگاه گفتگومندی در آثار داستان نویسان زن معاصر (دهه 40 تا 80 شمسی) |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبكشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب) - اميد مجد - علمی پژوهشی سال 13 شماره 6 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | شهريور - 1399 |
محدوده صفحات | 123-103 |
کلید واژه | داستاننویسی زنان رمانهای زنانه منیرو روانی پور نویسندگان زن غزاله علیزاده سیمین دانشور داستاننویسی معاصر نوشتار زنان سبک زنانه رمان سووشون داستاننویسان معاصر رمان عادت میکنیم شهرنوش پارسیپور زویا پیرزاد نوشتار زنانه نویسندگان معاصر رمان معاصر رمان طوبا و معنای شب رمان کولی کنار آتش رمان خانه ادریسیها زنان رماننویس گفتوگومندی سبک نوشتار داستاننویسی آثار داستانی تحلیل سبکی |
چکیده |
تحقیق در ویژگی های سبکی یک نویسنده با رویکرد گفتگومندی می تواند منجر به درک و دریافت بهتری از دنیای اثر شود. در یک متن گفتگومند، همه صداها شنیده می شود و صدای نویسنده صدای غالب نیست؛ بلکه نویسنده به همه آواها فرصت برابر میدهد و همه صداهای موافق و مخالف به موازات هم به گوش مخاطب میرسد. رمان بهترین بستر برای آفرینش فضای گفتگومند است. این پژوهش پنج رمان شاخص معاصر (سووشون اثر سیمین دانشور- کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور- طوبی و معنای شب اثر شهرنوش پارسی پور- عادت میکنیم اثر زویا پیرزاد- خانه ادریسی ها اثر غزاله علیزاده) را به منظور کشف مولّفه های گفتگومندی با روش توصیفی تحلیلی و به شیوه اسنادی کتابخانهای، مورد نقد و بررسی قرار داده است. در پاسخ به پرسش اصلی این پژوهش که آیا گفتگومندی می تواند برای این نویسندگان یک ویژگی سبکی شخصی باشد؟؛ باید گفت که این نویسندگان با به کارگیری شگردهای مختلف از جمله، چرخش زاویه دید، ساختار صلیبی، ژانر رئالیسم جادویی و بینامتنیت، چندصدایی و چند زبانی، یک اثر گفتگومند و چند آوا را آفریده اند. بیشترین کاربرد چندصدایی با مولّفه سبک برداری است. همین امر گفتمان غالب متن را به سوی نظر نویسنده هدایت میکند و از بار گفتگومندی متن می کاهد. گفتگوی بینامتنی مشترک این رمان ها با هم، گفتمان مقاومت و صدای اعتراض به گفتمان مرد سالار و سنتی است. |
کد مقاله | 39767 |
تعداد بازدید | 191 |
|