• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل ویژگی‌های سبکی از دیدگاه گفتگومندی در آثار داستان نویسان زن معاصر (دهه 40 تا 80 شمسی)
تعداد صفحات 21
نویسنده ملیحه السادات کاشی زاده - عبدالحسین فرزاد - فرهاد طهماسبی
مشخصات نشریه  سبك‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب) - اميد مجد - علمی پژوهشی سال 13 شماره 6 پیاپی 52
تاریخ انتشار شهريور - 1399
محدوده صفحات 123-103
کلید واژه داستان‌نویسی زنان  رمانهای زنانه  منیرو روانی پور  نویسندگان زن  غزاله علیزاده  سیمین دانشور  داستان‌نویسی معاصر  نوشتار زنان  سبک زنانه  رمان سووشون  داستان‌نویسان معاصر  رمان عادت می‌کنیم  شهرنوش پارسی‌پور  زویا پیرزاد  نوشتار زنانه   نویسندگان معاصر  رمان معاصر  رمان طوبا و معنای شب  رمان کولی کنار آتش  رمان خانه ادریسی‌ها  زنان رمان‌نویس  گفت‌وگومندی  سبک نوشتار  داستان‌نویسی  آثار داستانی  تحلیل سبکی  
چکیده تحقیق در ویژگی های سبکی یک نویسنده با رویکرد گفتگومندی می تواند منجر به درک و دریافت بهتری از دنیای اثر شود. در یک متن گفتگومند، همه صداها شنیده می شود و صدای نویسنده صدای غالب نیست؛ بلکه نویسنده به همه آواها فرصت برابر میدهد و همه صداهای موافق و مخالف به موازات هم به گوش مخاطب میرسد. رمان بهترین بستر برای آفرینش فضای گفتگومند است. این پژوهش پنج رمان شاخص معاصر (سووشون اثر سیمین دانشور- کولی کنار آتش اثر منیرو روانی پور- طوبی و معنای شب اثر شهرنوش پارسی پور- عادت میکنیم اثر زویا پیرزاد- خانه ادریسی ها اثر غزاله علیزاده) را به منظور کشف مولّفه های گفتگومندی با روش توصیفی تحلیلی و به شیوه اسنادی کتابخانه‌ای، مورد نقد و بررسی قرار داده است. در پاسخ به پرسش اصلی این پژوهش که آیا گفتگومندی می تواند برای این نویسندگان یک ویژگی سبکی شخصی باشد؟؛ باید گفت که این نویسندگان با به کارگیری شگردهای مختلف از جمله، چرخش زاویه دید، ساختار صلیبی، ژانر رئالیسم جادویی و بینامتنیت، چندصدایی و چند زبانی، یک اثر گفتگومند و چند آوا را آفریده اند. بیشترین کاربرد چندصدایی با مولّفه سبک برداری است. همین امر گفتمان غالب متن را به سوی نظر نویسنده هدایت میکند و از بار گفتگومندی متن می کاهد. گفتگوی بینامتنی مشترک این رمان ها با هم، گفتمان مقاومت و صدای اعتراض به گفتمان مرد سالار و سنتی است.

کد مقاله 39767
تعداد بازدید 191

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397