عنوان
|
مقایسه اهداف پیشرفت، ادراک از جو مدرسه و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
محمدرضا عسکری - بهنام مکوندی - عبدالکاظم نیسی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه تربیتی (پژوهشهای تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - مصوب دانشگاه آزاد سال 15 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
204-185 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر تیزهوش دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان تیزهوش عملکرد تحصیلی اهداف پیشرفت دانشآموزان دبیرستانی تیزهوشی دانشآموزان پسر دبیرستانی جو مدرسه دانشآموزان پسر دختران تیزهوش پسران تیزهوش اهواز (شهرستان) ادراک از جو مدرسه
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اهداف پیشرفت، ادراک از جّو مدرسه و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای می باشد. نمونه آماری شامل 300 نفر (140 تیزهوش پسر و 160 تیزهوش دختر) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه ادراک از جّو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام وتیلور (1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری از جمله تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد دانش آموزان پسر در مولفه اهداف تبحری و رویکردی اهداف پیشرفت از دانش آموزان دختر میانگین پایینی دارند و در اهداف اجتنابی دانش آموزان دختر از دانش آموزان پسر میانگین پایین تری داشتند، همچنین ادراک از جّو مدرسه و عملکرد تحصیلی پسران نسبت به دختران میانگین پایین تری را نشان داد، در نتیجه تمام متغیرهای پژوهش (به جزء اهداف اجتنابی) دختران تیزهوش از عملکرد بهتری نسبت به پسران تیزهوش بر خوردار بودند. این تفاوت ها در سطح 05/0 معنی دار بود.
|