عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
یحیی عراقی - سعیده برازیان - مجتبی امیری مجد - محمد قمری |
مشخصات نشریه
|
فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
266-237 |
کلید واژه
|
زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجین متقاضی طلاق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ناامیدی فراشناخت مرند (شهرستان) طلاق فراشناخت درمانی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی به شیوه فراشناخت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون پس آزمون پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل زوجین متقاضی طلاق بود که در سال 1398 با تمایل شخصی، ارجاعی از مرکز مداخله در خانواده دادگستری و اورژانس اجتماعی، جهت مشاوره به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر مرند ارجاع داده شدند که از بین این افراد تعداد 36 زوج و در مجموع 72 نفر که نمرات بالاتر از نقطه برش را در مقیاس ناامیدی بک کسب کرده بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. (هر گروه 12 زوج) ابزار پژوهش پرسشنامه ناامیدی بک (BHS) بود. دادهها با استفاده از طرح آمیخته تحلیل شد. یافتهها نشان داد که دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و فراشناخت درمانی بهطور معناداری باعث کاهش ناامیدی زوجین متقاضی طلاق شد (P ≤ 0/01). همچنین مقایسه اثربخشی دو گروه نشان داد که بین اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی و فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق تفاوت معناداری وجود دارد و تأثیر روش فراشناخت درمانی بر ناامیدی زوجین متقاضی طلاق بهطور معناداری بیشتر از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بوده است (P ≤ 0/05). نتایج بر اهمیت کاربرد فراشناخت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود وضعیت ناامیدی مراجعان تأکید دارد.
|