• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراک شده و ناگویی خلقی
تعداد صفحات 20
نویسنده اکبر عطادخت - ستاره جانی
مشخصات نشریه  فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 43
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 236-217
کلید واژه اعتیاد  خودکشی  افسردگی  خودکشی زنان  معتاد  افسردگی زنان  مواد مخدر  خانواده معتاد  همسران معتادان  ناگویی خلقی  افکار خودکشی  مصرف کنندگان مواد مخدر  استرس ادراک شده   سوء مصرف مواد   معتادان مرد  استرس زنان  اعتیاد زوج  پارس آباد (شهرستان)  
چکیده هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد بر اساس استرس ادراک‌ شده و ناگویی خلقی می­ باشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای همسر معتاد در شهرستان پارساباد در سه‌ ماهه سوم سال 1398 بود (N = 216). 124 زن دارای همسر معتاد به‌عنوان نمونه و با روش در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ناگویی خلقی تورنتو بگبی و همکاران (1994)، استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (1983)، افسردگی بک و همکاران (1996) و افکار خودکشی بک (1961) پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با آزمونه‌ای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام و نرم‌افزار­20-SPSS تحلیل شد. یافته­ های پژوهش نشان داد که استرس ادراک‌شده و ناگویی خلقی می­ توانند، افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد را به‌طور معنی­ دار پیش­ بینی کنند (05/0 > P). با توجه به نتایج پژوهش می­توان بیان کرد که استرس ادراک‌شده و ناگویی خلقی از عوامل دخیل در افسردگی و افکار خودکشی زنان دارای همسر معتاد می­ باشند که می­ توان در برنامه­ های پیشگیری از این آسیب روان‌شناختی و اجتماعی، این متغیرها را مورد توجه جدی قرار داد.

کد مقاله 39736
تعداد بازدید 158

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397