عنوان | اثربخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 120-89 |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر فرزند دختر سازگاری عاطفی سازگاری اجتماعی سازگاری ناسازگاری آموزش مادران قزوین (شهرستان) آموزش والدین سازگاری تحصیلی ناسازگاری اجتماعی سازگاری اجتماعی نوجوانان والدگری سازگاری دانشآموزان دختر دانشآموزان نوجوان والدگری مادران سازگاری دانشآموزان فرزندان نوجوان دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان متوسطه اول سازگاری دختران والدگری موفق الوند (شهرستان) |
چکیده |
والدگری یکی از مؤلفه های اساسی در رشد نوجوانان است و اغلب با مهمترین دستاوردهای نوجوانان مانند توانایی های شناختی و اجتماعی و سازگاری رابطه دارد. سازگاری توانایی انطباق، همکاری و کنار آمدن با خود، محیط و دیگران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پیش آزمون پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تمامی مادران دانش آموزان دختر پایه نهم (دوره متوسطه اول) شهر الوندِ استان قزوین که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، جامعه مورد نظر پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر 30 نفر از مادران دختران نوجوان ناسازگار بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. والدگری موفق در طی 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل در طی این دوره هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1984) جمعآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری تحصیلی دختران نوجوان مؤثر نبوده است، اما بر سازگاری کلی، عاطفی و اجتماعی دختران نوجوان مؤثر بوده و این تأثیر تا مرحله پیگیری پایدار مانده است. از نتایج پژوهش حاضر می توان جهت مداخلات آموزشی به والدین در راستای افزایش سازگاری فرزندان نوجوان استفاده کرد. |
کد مقاله | 39734 |
تعداد بازدید | 162 |
|