عنوان | مقایسه خودکارآمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در بین زنان و مردان دبیر |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
محدوده صفحات | 138-123 |
کلید واژه | احساس امنیت تهران خودکارآمدی دبیران شوخ طبعی دبيران زن باورهای خودکارآمد ابعاد خودکارآمدی خودکارآمدی درک شده دبیران مرد خودکارآمدی زنان |
چکیده |
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودکارآمدی احساس امنیت و شوخ طبعی در زنان و مردان دبیر شاغل در آموزش و پرورش است. روش: روش توصیفی از نوع علی مقایسه ای و تعداد 200 نفر از دبیران شهر تهران با استفاده از دو روش نمونه برداری در دسترس و هدفمند با همتاسازی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی کاپرارا و استکا (2007)، پرسشنامه امنیت روانی زارع و امین پور(1390) و مقیاس حس شوخ طبعی تورسون و پاول مورد (1997) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون T اِستودنت استفاده شد. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد بین دو گروه دبیران زن و مرد در ابعاد خودکارآمدی ادراک شده تفاوت معناداری در سطح 0/05 وجود دارد. بررسی میانگین های ابعاد خودکارآمدی دو گروه نشان داد که مردان در مدیریت عاطفه منفی میانگین بالاتری کسب نموده اند و زنان در ابعاد ابراز عاطفه مثبت و خودکارآمدی همدلی ادراک شده میانگین بالاتری کسب نموده اند. اما در بعد خودکارآمدی اجتماعی در دو گروه به لحاظ آماری تفاوت معنادار نبود. در مقایسه میانگین دو گروه در متغیرهای احساس امنیت و شوخ طبعی نیز تفاوت معناداری در سطح 0/05 وجود دارد و در هر دو متغیر مذکور، مردان در مقایسه با زنان نمرات بالاتری کسب نموده اند. نتیجه گیری: در مجموع یافته های این مطالعه تاکید می کنند که زنان دبیر در محیط های آموزشی هیجانات مثبت کمتری نسبت به مردان تجربه می کنند. |
کد مقاله | 39731 |
تعداد بازدید | 175 |
|