عنوان | مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده بر اساس آزمون اندریافت کودکان و ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیر طلاق |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانسنجی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
محدوده صفحات | 155-137 |
کلید واژه | تهران کودکان دبستانی آزمون ترسیم خانواده کودکان عادی نیازهای روانشناختی کودکان غیر طلاق خانوادههای طلاق طلاق فرزندان خانوادههای طلاق خانوادههای عادی آزمون اندریافت کودکان استرس ادراک شده استرس کودکان کودکان تهرانی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده بر اساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی مقایسه ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آنها 60 کودک خانواده های عادی و 60 کودکی که در خانواده های طلاق زندگی می کردند، به شیوه غیرتصادفی و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و همتاسازی شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون ترسیم خانواده و آزمون اندریافت کودکان بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون مجذور خی دو نشان دادند که در تمامی متغیرهای استرس ادراک شده بر اساس آزمون ترسیم خانواده (حذف خود از نقاشی، حذف والدین از نقاشی، ترسیم والدین با فاصله،حذف اعضای بدن خود، عدم تنوع رنگ در نقاشی استفاده از رنگهای سرد) بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مقایسه نیازهای روانی کودکان بر اساس آزمون اندریافت کودکان در متغیرهای همسان سازی کودک با والدین، ترس از خشونت یا اعمال خصمانه در کودک، استقلال و وابستگی در کودک، ترس کودک از طرد شدن و تنها ماندن، با 95 درصد اطمینان بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایرمؤلفه ها از مقیاس نیازهای روانی که شامل؛ رقابت کودک با خواهر و برادر، همسان سازی با خواهر یا برادر کوچکتر، برداشت کودک از روابط جنسی والدین، اضطراب و استفاده از سازو کار دفاعی، برداشت کودک از مهربانی و تنبیه کنندگی والدین، آداب توالت رفتن یا نظافت و نحوه برخورد والدین؛ بین کودکان عادی و طلاق تفاوت معناداری وجود ندارد. |
کد مقاله | 39716 |
تعداد بازدید | 274 |
|