عنوان | تحلیل جرمشناختی رویکردهای جنسیت محور در آثار سینمایی ایران؛ نمونه پژوهی فیلم مستانه |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش حقوق كيفري - دانشگاه علامه طباطبايي - علمی پژوهشی پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 73-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینما تجاوز تجاوز جنسی زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران جنسیت در سینمای ایران زن در سینمای ایران رویکرد جنسیتی تصویر زن در سینمای ایران بزهدیدگی جنسی بازنمایی رسانهای قربانی جنسی بازنمایی جنسیت بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلم سینمایی آثار سینمایی قربانیان زن تجاوز جنسی به زنان فیلم مستانه سرزنش پذیری |
چکیده |
امروزه، در پرتو نگرشهای جدید در جرمشناسی فرهنگی، بحث بازنمایی رسانهای از وضعیت زنان مورد توجه قرار گرفته است. سینما به عنوان هنر هفتم همواره با رویکردهای جنسیتمحور در ارتباط بوده و بازنمایی جنسیت و زنان در آن بازتاب یافته است. بر همین اساس، این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی، درصدد است تا فیلم سینمایی مستانه را در پرتو رویکردهای جنسیتمحور تحلیل و ارزیابی کند. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل محتوا، فیلم مستانه با تأکید بر جرم تجاوز و ترسیم مشکلات بزهدیدگان این قلمرو، به دنبال به رسمیت شناختن حقوق زنان و حمایت از زنان قربانی تجاوز است. تمرکز بر انتقال معانی آشکار و نهان فیلم نشان میدهد که هژمونی تفکر مردسالارانه در علتشناسیِ جرم تجاوزْ گاه در قالب نظریه سرزنشپذیری بزهدیده به نقش قربانی جرم توجه و گاه در پرتو دوگانه زنان نجیب سلیطه، بزهکارانگاری بزهدیده را تأیید میکند. با این حال، ارزیابی کلی نشان میدهد که فیلم با به رسمیت شناختن نگرشهای افراطی فمنیستی همچون فمنیسم اگزیستانسیالیستی و روانکاوانه، از یکسو، درپی ساخت اجتماعی واقعیت در حوزه تجاوز است و از سوی دیگر، دغدغهها و نیازهای اصلی بزهدیدگان را مورد توجه قرار نمیدهد. |
کد مقاله | 39715 |
تعداد بازدید | 206 |
|