عنوان
|
نیازسنجی برگزاری دوره والدگری برای زنان شهرستان کاشان بر مبنای مدلهای بوریچ و تحلیل کوادرانت |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
زینب اطهری اصفهانی - لیلا دهقان کاشانی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 14 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-45 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نیازهای آموزشی زنان نیازهای آموزشی دیدگاه زنان مدل بوریچ مدل کوادرانت نیازسنجی نیازسنجی آموزشی کاشان (شهرستان) والدگری دوره والدگری زنان دیپلمه
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، نیازسنجی برگزاری دورة والدگری برای زنان شهرستان کاشان بر مبنای مدلهای بوریچ و تحلیل کوادرانت است. جامعة آماری را زنان دیپلمة شهرستان کاشان و متخصصان رشتههای علوم تربیتی، روانشناسی، جامعهشناسی و معارف اسلامی دانشگاههای کاشان تشکیل دادند که جمعیت آنها به ترتیب 25366 و 27 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 378 نفر نمونة زنان انتخاب شدند. همچنین 21 نفر از متخصصان بهصورت سرشماری هدف پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساختهای بود که نیازهای آموزشی زنان را بنابر مدل بوریچ از دو بعد اهمیت و توانایی سنجش میکرد؛ سپس بهمنظور تطبیق نیازها از تحلیل کوادرانت استفاده شد. نتایج مدل بوریچ نشان داد از دیدگاه زنان 4 نیاز آموزشی در اولویت بودند. با توجه به تحلیل کوادرانت، از دیدگاه زنان و متخصصان 21 موضوع آموزشی، با بیشترین اولویت مطرح شدند که 2 نیاز آموزشی از نیازهای زیستی، 4 نیاز تعلق، 8 نیاز رشد و 7 نیاز اطلاعاتی بودند. مقایسة نتایج حاصل از دو مدل نشان داد که هر دو گروه دارای دید یکسانی دربارة نیازهای آموزشی زنان بودند و با هم توافق داشتند؛ بنابراین بنابر نتایج حاصل از پژوهش برگزاری دورة والدگری با سرفصلهای نیازهای آموزشی اولویتبندیشده ضرورت دارد.
|