عنوان | نقش شفقت به خود و فرزندپروری ادراک شده در تفکر خلاق نوجوانان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 1 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 134-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری نوجوانان خلاقیت نوجوانان تهرانی تهران تفکر خلاق سبکهای فرزندپروری ادراک شده دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان شفقت خود دانشآموزان پسر پسران نوجوان خلاقیت پسران |
چکیده |
هدف: یژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شفقت به خود و فرزندپروری ادراک شده در تفکر خلاق نوجوانان انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش در برگیرنده کلیّۀ دانشآموزان پسر پایۀ دوم دورۀ دوّم متوسطه است که در سال تحصیلی 97-1396 در دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران بود. 313 دانشآموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه ادراک از سبک فرزندپروری والدین (گرولینگ و همکاران، 1997)، پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2003) و پرسشنامه سنجش خلاقیت (عابدی، 1984) بود. سپس، دادهها توسط نرمافزار SPSS.v21 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بر اساس یافته های پژوهش، ارتباط معناداری بین برخی مؤلفه های سبک های فرزندپروری ادراک شده و شفقت به خود با تفکر خلاق نوجوانان وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد مؤلفه های سبک های فرزندپروری ادراک شده و شفقت به خود در مجموع 17 درصد تغییرات تفکر خلاق نوجوانان را پیش بینی می کنند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، سبک های فرزندپروری و شفقت به خود نقش مهمی در تفکر خلاق نوجوانان دارند. مضامین نظری و کاربردی نتایج ارائه شده در پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفته است. |
کد مقاله | 39699 |
تعداد بازدید | 188 |
|