عنوان
|
خوانش مؤلفههای جنسیتی در طراحی مراکز خرید شهر تهران (مطالعه موردی: مرکز خرید پالادیوم، مرکز خرید کوروش، مرکز خرید تیراژه 2، پاساژ کویتیهای رضا) |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
ریحانه خرمی روز - محمد منصور فلامکی - ویدا نوروز برازجانی |
مشخصات نشریه
|
هويت شهر - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 14 شماره 3 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
74-61 |
کلید واژه
|
جنسیت زنان تعادل جنسیتی تهران فضا معماری طراحی محیط تعامل جنسیت و فضا مراکز خرید مراکز تجاری مرکز خرید پالادیوم مرکز خرید کوروش مرکز خرید تیراژه 2 پاساژ کویتیهای رضا
|
چکیده
|
جنسیت به عنوان مقوله ای اجتماعی و متأثر از فرهنگ جامعه و متغیر در طول زمان، با واژه جنس که به مسائل زیست شناختی و تفاوت های فیزیکی اشاره مینماید متفاوت است. این مقاله درصدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مؤلفههای برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان در مراکز خرید، در پی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا است. نتایج مشخص مینماید که مؤلفههای کیفی اشاره شده سبب میشوند تا کاربران مختلف از نظر جنسیتی، استفاده های متفاوت از فضا داشته باشند. در صورت عدم توجه به جنسیت، فضا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، بنابراین کاربران بخصوص زنان که حساسیت بیشتری به فضا داشته، در پاره ای موارد آن را بهدلخواه خود تغییر داده و یا استفاده از فضا اجتناب میکنند. روش پژوهش، روش تحقیق کیفی در قالب نمونه های موردی است که 4 مرکز خرید در شهر تهران جهت بررسی انتخابشده و مورد مشاهده، مصاحبه و تحلیل قرار گرفتهاند.
|