عنوان | تدوین و آزمون مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 247-225 |
کلید واژه | مشارکت والدین پاوه (شهرستان) ظرفیت مدارس مدارس دوره ابتدایی |
چکیده |
این پژوهش با هدف تدوین و آزمون مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین در مدارس ابتدایی صورت گرفته است. پژوهش بر حسب هدف توسعهای و بر اساس شیوه گردآوری دادهها همبستگی و از نوع مدل معادله ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه والدین دوره اول و دوم ابتدایی مدارس شهرستان پاوه بودند که از این تعداد 291 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس از میان مدارس ابتدایی شهر پاوه به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامهای بر اساس چارچوب استراتژیهای برای مشارکت والدین در مدرسه هور- دمپسی و همکاران (2005) با 36 سؤال طراحی گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 97/. بدست آمد. جهت آزمون مدل در بخش اول از تحلیل عاملی اکتشافی از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس و سه شاخص ارزش ویژه؛ نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و نمودار ارزشهای ویژه (سنگ ریزه) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین شامل 5 بعد جو خوشامدگو و باز، توانمندسازی معلمان برای مشارکت، ساختارهای خانواده - معلم – والدین و فرصتهای مشارکت و رویدادهای مشارکت مورد تائید است. شاخصهای برازش نیز نشان از مطلوبیت مدل داشت. این مدل قابلیت استفاده در سنجش ظرفیت مدارس ابتدایی برای مشارکت والدین در تحقیقات مرتبط با موضوع را دارد و میتواند ابزار مناسبی برای سنجش ظرفیت مدارس برای مشارکت والدین باشد. |
کد مقاله | 39678 |
تعداد بازدید | 182 |
|